Home ReviewsAlbum Reviews MATTHEW HALSALL – Salute To The Sun (Gondwana Records)

MATTHEW HALSALL – Salute To The Sun (Gondwana Records)

Matthew Halsall is een muzikale doe-het-al uit Manchester. Hij is componist, trompettist, producer, dj en oprichter van zijn eigenste Gondwana Records waarop dit album verschijnt. Salute To The Sun is het eerste wapenfeit van Halsalls ensemble waarin ook Matt Cliffe (fluit & saxofoon), Maddie Herbert (harp), Liviu Gheorghe (piano), Alan Taylor (drums) en Jack McCarthy (percussie) hun ei kwijt kunnen.

Zoals de titel al doet vermoeden is Halsall een natuurmens en dat hoor je in dit album vol opgewekte, grenzeloze, soms heel spirituele jazz. Klaterende beekjes, regendruppels die vallen op malse bladeren, fonkelende sterren en een loepzuivere trompet die soms wat doet denken aan de cooljazz van Miles Davis. Nooit overdadig of bruuskerend, soms wat meditatief maar vooral altijd fris en opgewekt. Muziek als een verfrissende douche voor de geest. Heerlijk!

De trompet van Halsall neemt vaak een prominente plaats in in de nummers maar hij is zeker niet te beroerd om ook voldoende ruimte te laten aan zijn medespelers. De door Afrikaanse ritmes beïnvloedde, wereldse percussie van McCarthy, de harp van Herbert en de fluit van Cliffe vormen een perfect uitgebalanceerd tegengewicht voor het soms wat melancholische geluid van de galmende trompet. Muziek dus om vrolijk van te worden in tijden dat we dat echt wel kunnen gebruiken.

Sluit je ogen en stel je voor dat je met een lekker glas wijn of een cocktail zit weg te dromen met zicht op het Lac Leman terwijl Halsall en zijn band spelen op de main stage van het jazzfestival van Montreux. Kijk nu even naar rechts, ja, die zwaaiende mensen een paar tafels verder dat zijn wij! Geniet ervan!