Home ReviewsAlbum Reviews GREAT MOUNTAIN FIRE – Movements (Capitane Records)

GREAT MOUNTAIN FIRE – Movements (Capitane Records)

Het is toch bijzonder dat we in zo’n klein land leven en dat bijna alle indiebands van over de taalgrens het heel moeilijk hebben om in Vlaanderen door te breken. Great Mountain Fire is één van die bands. Ze toerden sinds 2011 de hele wereld rond, tekenden recent bij het Franse Kitsuné label (waar ook bands zoals Bloc Party, Hot Chip en Klaxons bij zitten) en hebben net hun derde plaat uitgebracht.

(c) Great Mountain Fire

Door de jaren heen is de sound van Great Mountain Fire wel wat veranderd. Eerst maakte de Brusselse band indiepoprock met electro invloeden. Op Movements brengen ze, naar eigen zeggen, een post-disco-trip met invloeden van Tame Impala, Parcels en Metronomy. Ze hebben zich op deze nieuwe plaat gefocust op vintage funk, een vette groove en veel emotie.

Opener Look Up is een catchy, funky schijf waar je moeilijk kan bij stilzitten. Met vintage funk en een zalige groove zit deze track helemaal goed. We horen hier en daar wat vintage geluiden uit de jaren 80, die vullen het nummer mooi aan. Tame Impala komt af en toe opduiken met psychedelische geluidjes in het poppy Move On. Met Caroline bewandelen ze het donkere funk pad dat we tegenwoordig ook af en toe bij Balthazar horen.

Nog meer 80’s funk krijgen we met Wait A Minute dat ook stevig op de dansbenen werkt. Daarna gaan we terug de psychedelische tour op met het dromerige The Way waarna we kwaliteitselectropop krijgen met No Reason. What You Want Me To Be is misschien één van de meest positieve nummers op deze plaat. Je wordt spontaan gelukkig van dit nummer. Met The Gambler gaan ze dan weer de weg op van Scritti Politti, dat brave funk bracht in de jaren 80.

In Wide Unknown mengt Great Mountain Fire psychedelische invloeden door het jaren 80 geluid en neen, dat vloekt niet met elkaar maar vult elkaar net goed aan. Een extreem poppy versie van Tame Impala horen we op Where Is The Light, Waves en de afsluiter No Matter.

Het is ondertussen vijf jaar geleden dat Great Mountain Fire hun vorige album Sundogs uitbracht en nu waren de verwachtingen natuurlijk heel hoog. Ze maken die hoge verwachtingen volledig waar met een heerlijke plaat vol variatie.

BANDCAMPSTREAM