Home ReviewsAlbum Reviews MASSER – Chain Of Gifts

MASSER – Chain Of Gifts

by Serge Timmers

Er zijn zo van die albums die je van de ene verbazing in de andere zwieren. Deze plaat van het Engelse éénmansproject Masser behoort zeker tot die categorie. Het is moderne metal, zoveel is zeker, maar Gideon Waxman (ex-Familiar Spirit) heeft nog veel meer in petto voor de nieuwsgierige luisteraar. Voor deze plaat is hij te rade gegaan bij muzikanten uit de soundtrack en gaming muziekwereld. Het resultaat is een bevreemdende metalplaat die zich qua complexiteit meer met progressieve kant van het genre identificeert. Tegelijkertijd kunnen de nummers best groovy uit de hoek komen.

Zoals gebruikelijk in dit genre begint Chain Of Gifts met een intro. Purity is een met elektronica overladen dark ambient nummer dat zo op de soundtrack van pakweg Blade Runner of Mr Robot had kunnen staan. De luisteraar wordt meteen mee de duisternis ingezogen. Daarna vlamt Chain Of Gifts ongenadig door de luidsprekers. Hier komen de invloeden van metalcore bands als Gojira of Architects boven drijven. Vanaf dan is de dam gebarsten en gooit Masser de ene na de andere vette metal riff op tafel.

Soms neigt dat naar alternatieve groove metal, zoals in The Fortress. Op andere momenten pakt Waxman het meer symfonisch aan, met een fikse geut black metal erbij. Op Immolation Of The Sacred Grove levert die combinatie een bijna angstaanjagend stukje muziek op. Dogs Of War zou het hondsbrutale halfbroertje van sommige nu metal nummers kunnen zijn, met de intensiteit van een stevige trap in de onderbuik. Dat alles maakt van Chain Of Gifts een behoorlijk boeiend album voor fans van alles wat metalcore betreft.

Bandcamp / Facebook