Home ReviewsAlbum Reviews MARC NEYS – The Soul of a Man (Slow Tone Collages)

MARC NEYS – The Soul of a Man (Slow Tone Collages)

Marc Neys creëert en brengt onder eigen naam en verschillende andere aliassen (No One, Noone, Swoon) elektronische muziek uit. Deze slaapkamerartiest uit Niel produceert zowel ambient, dark ambient als experimentele klanken. We kregen Neys voor het eerst in het vizier met het album Redemption (op Consouling Sounds) dat hij onder de naam No One samen met Ashtoreth (Peter Verwimp) maakte.

The Soul of a Man is een uur durend ‘one track’ met een wonderbaarlijk mooie opbouw van klankweefsels. Neys verwerkt in zijn ontroerende ambientsignalen een verscheidenheid aan veldopnames. Qua sfeer verloopt het album zachtjes doorheen verschillende emotionele stadia. Er zijn fragmenten waarbij eenzaamheid en verlatenheid zich duidelijk manifesteren in de golvende ambientconstructies. De dromerige pianoweefsels en soundscapes uiten een rustgevend en minimalistische sfeer die gedurende het gehele album blijft boeien. Neys schept een mysterieuze, bijna filmisch aanvoelende ambiance. Er dwalen raadselachtige achtergrondstemmen en duistere klankschimmen tussen het elektronische getintel en gezoem waardoor dit werkje een donkere omlijsting krijgt.

Neys laat zijn perfectionisme duidelijk horen. Zijn divers maar minimaal gestuurd klankentapijt dwingt de luisteraar naar diepere luisteromgevingen. The Soul of a Man is in een beperkte oplage van veertig cd’s (die helaas al uitverkocht) zijn uitgebracht. Voor een zacht prijsje kan men dit zalige en aan te raden ambientalbum digitaal aanschaffen op de Bandcamp pagina van onze landgenoot. The Soul of a Man is gewoon verplichte kost voor de ambient liefhebbers. Luister en geniet.

Bandcamp Marc NeysBandcamp Slow Tone Collages