Home ReviewsAlbum Reviews MARBLE SOUNDS – Traces/ Recast (Zeal Records)

MARBLE SOUNDS – Traces/ Recast (Zeal Records)

by Mark Van Mullem

Een goede twee jaar na The Advice To Travel Light, brengt Marble Sounds met Traces en Recast in 2020 twee ep’s uit. De ep’s krijgen een digitale release en staan ook gebundeld op Traces/Recast, een vinyl-editie die bedoeld was voor Record Store Day. Traces bevat de liedjes die om een of andere reden de tracklijst van The Advice To Travel Light uiteindelijk niet haalden en Recast, niet voor niets een anagram van Traces, bevat oudere composities die nooit hun ‘juiste plaats’ op een album vonden. “Toch verdienden de liedjes een release, die ze nu krijgen in een nieuwe context, of casting. Recast dus”, zoals Marble Sounds-componist en bezieler Pieter Van Dessel duidt.

Traces (Outtakes Vol 1), in zijn digitale versie ondertussen beschikbaar op Spotify, dompelt de luisteraar onder in die ondertussen zo herkenbare dromerige indie- en post-rock, hoogzwanger van melancholie, waarin Marble Sounds op stijlvolle wijze grossiert. Op Recast vind je vooral ouder werk, met sommige oude bekenden zoals The Days We Care About, dat in 2011 als single uitkwam, of het prachtige Hazy dat op de Te Gek?!-compilatie uit 2012 stond. Veelal rustiger, en ook hier aan melancholie geen gebrek.

Traces opent zeer sterk met de gelijknamige song, die pas op het allerlaatste moment de uiteindelijke selectie voor The Advice To Travel Light niét haalde. Onterecht is daarbij een understatement, daarom is het goed dat deze compositie nu toch het daglicht ziet. Traces start met een verkwikkende piano riedel die als rode draad en backbone door de compositie dwarrelt, met heerlijk gitaarwerk en prachtige marimba- en vibrafoonklanken ook. “If I cannot hide, I’m erasing my traces” zingt Pieter Van Dessel.

Ook het gevoelige The Numbers Game baadt in die typische gloed van dromerige melancholie waar Van Dessel een patent op heeft. Een van de favoriete nummers van Van Dessel, maar de song zou niet binnen de context van The Advice to Travel Light gepast hebben. Van Dessel roept het uit: “Pick me out, pick me out, cause I’m on fire…”

Marble Sounds © Björn Comhaire

Een zestal drumtikken trappen All Assumptions op gang. Een bijzonder rijk geïnstrumenteerde compositie, met fraai gitaarwerk van Gianni Marzo, erg mooi toetsenwerk, fraaie strijkers en de prachtige stem van Renée Sys die mooi accordeert met die van Van Dessel. De wonderlijk mooie melodie gaat gepaard met bijzondere sfeerschepping en een sterke tekst. “Some people claim I’m stuck on you. Let’s put it this way: if it’s the case, then honestly, love, what does it change?”. Over een man die het hele land rondreist, ook al raadt elkeen het hem af, om een vrouw zijn liefde te verklaren. Zo mooi!

All Assumptions is misschien wel onze instant favoriet van Traces, maar dat geldt dan ook voor The Evitabele World, het pièce de resistance van de eerste ep. In deze majestueuze en donkere compositie, wordt eigenlijk alles uit de kast gehaald, sfeervolle strijkers die de nodige dramatiek brengen, prachtige pianopartijen, geweldig subtiel gitaarwerk. Meerstemmig gezongen, met ook hier dat ongelooflijk mooie stemgeluid van Renée Sys. En met een bijzonder rijke klankkleur. De song kent ook een geweldige opbouw, verhalende over de lotgevallen van Mr. Driftwood die zich opsluit in zijn verduisterde huis. “People shouldn’t say a word ‘cause they don’t understand. There is nothing absurd about the evitable world.”

Bij het horen van de eerste noten van Stand Up Nine zou je je wat wanen verloren te lopen in een van de beste Editors-songs, maar dit is toch ook wel vintage Marble Sounds. Lekker donker sfeertje, gebaseerd op de uitdrukking ‘Negen keer vallen, acht keer weer opstaan’.

Learning All My Roles besluit Traces, of toch op de vinyl-versie, want enkel daarop te verkrijgen. Deze song heb je vast al gehoord als je een concert op de recentste tour van de band bijwoonde. Nu dus als opname, in een heel mooie versie: intimistisch met Van Dessel op akoestische gitaar en bas en met prachtige vioolpartijen van Stefan Wellens, cello van Tine Anthonis en hoorn door Rozanne Descheemaker. Héél erg mooi.

Rozanne Descheemaker © Björn Comhaire

De liedjes van Recast klinken doorgaans iets rustiger, nog meer intimistisch met nog meer dromerige en melancholische tinten. Eigenlijk ook wel typisch Marble Sounds dus. En Recast begint met, wat ons betreft, de allersterkste song: They Can’t Take This Away. Je hoort wat geschuifel, wat elektronisch gefoefel. En is dat een kampvuur dat brandt? Pieter Van Dessels stem klinkt vanop een afstandje. We horen ook een beetje gitaar, een banjo valt in. Dan klinken stem en instrumenten plots voller en warmer, glockenspiel, keyboards en een heus koortje worden toegevoegd. Machtig, erg knap gedaan. Wat een knap geluid, wat een sfeerschepping. Wat een pakkende tekst ook: “They can leave us out, they can turn us down, they can’t take this away. Keeping a distance is hard when you’re close, I’m not addicted but I need your daily dose, you don’t want to tease me, but you do it so well, observing is easy, but resisting is hell”. Dit prachtige Sufjan Stevens-esque lied werd geschreven voor de film In Cold Love (2008) en stond tot nog toe enkel op een compilatie die alleen in Japan werd uitgebracht.

Couch doet ons bij momenten denken aan wat Mauger tegenwoordig doet, maar dan is het eerder Mauger die de mosterd bij Marble Sounds haalde, want deze song stamt al uit 2000, de oudste song uit het repertoire. Een vaste gast in het live-repertoire, maar vooralsnog was dit nog niet op een album beland.

The Days We Care About is een mooi klein, intimistisch melancholisch kunstwerkje, dat doet mijmeren en wegdromen. En het schurkt, net als From Where It Was een beetje aan bij Beirut en, opnieuw, Sufjan Stevens, wat echt geen slechte geloofsbrieven zijn.

Fijn dat ook de Te Gek?!-bijdrage Hazy terug te vinden is op Recast, in al zijn eenvoud en ingetogen pracht. En dan zijn we al aanbeland bij afsluiter Good Riddance (Time of Your Life). Jawel, van Green Day, maar kundig en uiterst fraai hertaald naar het Marble Sounds-universum met Gianni Marzo die mag schitteren op pedal steel en dan weer die prachtige vioolpartijen van Stefan Wellens. “It’s something unpredictable, but in the end it’s right. I hope you had the time of your life.” De band nam dit al eens op in 2017, samen met het Gentse Universiteitskoor. Deze nieuw opgenomen versie is enkel te vinden op de vinyl-editie van het album Traces/Recast.

Traces (Zealdpee006) is ondertussen uit, Recast (Zealdpee007) volgt. Het album Traces/Recast (Zeallpee022) is uit sinds 20 juni.