Home ReviewsAlbum Reviews MARBLE SOUNDS – The Advice To Travel Light (Zeal Records).

MARBLE SOUNDS – The Advice To Travel Light (Zeal Records).

by SANDRA REGENT

Hoe beter de muziek van Marble Sounds te omschrijven dan voortreffelijke sferische luistermuziek: meeslepend, breekbaar en uit het leven gegrepen. Deze vierde plaat is geen uitzondering hierop. En wat een onberispelijke timing van Pieter van Dessel en co. Met The Advice To Travel Light levert Marble Sounds het ideale album af om ons te verwarmen tijdens de kille, sombere winterdagen die eraan komen.

Openend met de titeltrack The Advice To Travel Light wordt direct het zwaar geschut bovengehaald. De warme stem van de frontman, de subtiel gelaagde compositie die opbouwt naar een bombastische wall of sound met een donkere, rauwe, explosieve finale. Bij elke luisterbeurt ontdek je nieuwe instrumenten en geluidjes, een heuse ontdekkingsreis. ‘Your advice to carry on…’ , met dit advies kunnen we het volmondig eens zijn. Dit soort kwaliteitsmuziek verwachten we van het vijftal. Eigenlijk zestal, want zangeres Renée is ondertussen ook een vast lid van de band. Die laatste krijgen we te horen in het luchtigere In Time. Opgewekter of positiever dan dit zal je Pieter Van Dessel niet horen.

Van Dessel heeft enkele jaren geleden voor zijn oudste dochter een nummer geschreven, dus het werd hoog tijd om er ook eentje voor zijn jongste te maken. Dat wordt dus het ingetogen en tegelijk speelse Speeches. De zanger wordt zachtjes ondersteund wordt door de rustgevende backings van Renée en tovert het nummer om tot een ontroerend wiegelied waar elke dochter (of zoon) trots op zou zijn. My Friendvoelt dan weer als een warm, troostend deken dat om ons heen gedrapeerd wordt. Een hartbrekend relaas over wat vriendschap kan betekenen voor iemand die zich slecht voelt en het allemaal even niet meer ziet zitten. Sereen startend met akoestische gitaar, invallende drums die één voor één aangevuld met keyboard, violen en hoornblazer om harmonieus uit te monden in een grootse finale. De aangrijpende, wanhopige kreet ‘At times I wish I were dead’ gaat door merg en been.

Van Anyhow kunnen we gerust zeggen dat het een lijflied voor Marble Sounds kan worden. Een meezinger van formaat: ‘will I find, will I find peace of mind…’ Een vraag die velen onder ons zich ongetwijfeld stellen. Het hartverscheurende liefdeslied About You dat ondanks de trieste tekst toch hoopvol klinkt. Een ode aan die vervlogen grote liefde waar zoveel onuitgesproken bleef, maar die altijd in ons hart zal blijven ronddwalen. ‘I may be long forgotten, but I cannot disappear. You can look away, but I’m still standing over here. I might be lost in pointless dreams and far from every truth. But as far as I’m concerned I still love you’. We doen zelfs geen moeite om de opwellende tranen in onze ogen te bedwingen.

39 doet ons belanden in een melancholische bui. Pieter Van Dessel worstelt duidelijk met zijn leeftijd, net zoals velen onder ons. Dat laatste jaar op tram 3 blijkt toch een mijlpaal. Een overwegend sombere tekst maar de warme melodie en hoopvolle toon werken dan weer bemoedigend. Een meesterverteller die Pieter Van Dessel niet in het minst door er ook nog eens het perfecte muzikale arrangement aan te rijgen. Het rustig opbouwende Fire In The Lake met die typische amicale stem van Pieter Van Dessel sluit naadloos aan bij z’n voorgangers. De muziek valt als een warme gloed over ons. Met Keep Repeating is dat niet anders. De opbouw, de manier waarop alle instrumenten samenvloeien naar een crescendo, tillen dit nummer naar een hoger niveau op. Een epische postrocknummer en wat ons betreft een klassieker in wording. One Last Regret is de perfecte, een fluweelzachte afsluiter met een weergaloze instrumentale outro.

We hebben het al eerder gezegd en we blijven het zeggen: luisteren naar muziek van Marble Sounds is puur genieten. De wereld daarbuiten verdwijnt heel eventjes en daar zijn we hun oprecht dankbaar voor. Dat deze prachtige muziek dan nog uit ons eigen Belgenland komt, daar kunnen we alleen maar dubbel en dik trots op zijn. Nog op zoek naar dat ene speciale, betekenisvolle cadeau? Rep je naar de platenwinkel en leg dit stemmige album met een glinsterend gouden strikje onder de kerstboom.