Home ReviewsAlbum Reviews MANTIS – EP2 (Wervel Records)

MANTIS – EP2 (Wervel Records)

by Patrick Bruneel

Mantis komt uit Maaseik. Daar is El Yunque, met net een schitterende tweede plaat Boxes onder de behaarde oksels, heer en meester. Blaegger en Mantis mogen er echter, net als de vele soloprojecten van al deze heren, net zo goed hun ding doen om geleidelijk tot volle wasdom open te bloeien. En geleidelijk gaat het bij Mantis.

Het trio houdt niet van dierlijke en menselijke klanken in hun muziek, dus worden de nummers instrumentaal gehouden. Aan een langspeler wordt gewerkt, traag maar gestaag zoals we het van deze bands al lang gewend zijn. De band treedt echter veelvuldig op en dan hebben de bezoekers graag iets tastbaars in handen. Dus maakten ze een tweede ep, waarop vier nummers zijn te beluisteren.

Een titel verzinnen is te moeilijk. Dat ingewikkelde houden ze wel voor de nummers zelf. De korte intro (net geen minuut) Hverir is slechts een voorbode voor de inventieve mathcore die onberispelijk wordt vermengd met sludge en wat aan jazz herinnerende ritmes. Voor het gemak zet Mantis bij elk voornoemd genre het woordje ‘post’. Het kind moet een naam hebben nietwaar.

In het derde nummer The Seer, neen, geen Swans-cover, gaat naar het einde toe de versnellingsbak zwaar in het rood. Het is de eerste keer op deze ep dat Mantis ons echt weet te boeien. Niet dat wat ervoor komt slecht zou zijn, integendeel. We hoorden echter al zoveel goede instrumentale bands in deze genres, dat het heel moeilijk is om zich te onderscheiden. En toch kunnen ze het. Probeer afsluiter Happydeaftheme maar eens. Zes minuten doorwrochte heavy instrumentale chaos die wat ons betreft nog een kwartiertje mag door gaan. Hier is ook hun nieuwe speeltje, een bassynthesizer, voor het eerst prominent aanwezig. Het zorgt meteen voor een verrijking en verbreding van het geluid van Mantis.

We zagen ze in het verleden live spelen op het podium (relatief natuurlijk, want in Ciné Palace in Kortrijk was er geen podium) en toen wist de band ons helemaal in te pakken. Op plaat lukt dat nog niet helemaal, maar ze hebben het in zich om met hun aankomende langspeler brokken te maken in noiserockland.

Facebook Mantis

Mantis Vi.be

Mantis Bandcamp