Home ReviewsAlbum Reviews MAITA – Loneliness (Kill Rock Stars)

MAITA – Loneliness (Kill Rock Stars)

by Mark Van Mullem

In 2022 bracht de Amerikaanse singer-songwriter Maria Maita-Keppeler, onder nom de plume Maita het album I Just Want To Be Wild For You uit. Vrijdag 17 februari 2023 verschijnt de opvolger Loneliness met exact dezelfde tracklisting. Nee dat is geen foutje. De zangeres wou rustigere, meer introspectieve versies opnemen van de songs, ontdaan van alle toeters en bellen of franjes, zodat de nummers klinken zoals ze oorspronkelijk geschreven en/of bedoeld waren.

Dit zijn dus geen demo-sessies. Maita speelde alle liedjes gewoon opnieuw in, helemaal alleen enkel gewapend met haar frèle stemgeluid en nylon string gitaar. De songs klinken op slag veel pakkender en dramatisch, zo helemaal uitgekleed en dus veel kwetsbaarder. En dat geldt voor het merendeel van het songmateriaal. Blue Has Gone Gray is nog steeds geen favoriet van ons, maar zovele andere liedjes klinken lichtjes geweldig.

Zet je rustig comfortabel neer als je naar het album gaat luisteren en zet misschien een doosje papieren zakdoekjes in de buurt. Die heb je mogelijks al nodig bij de opener van het album. Want hoe verdrietig klinkt Loneliness in deze compleet uitgeklede versie, dat grijpt je toch hardnekkig en ongenadig bij de keel? Of ook: hoe klinkt de pijn van het zijn? Of zijn wij watjes? Luister en laat het ons gerust weten!

Ex-Wife klonk al behoorlijk droef en intens, maar net door de less is more-aanpak wordt er hier nog een flinke schep dramatiek bovenop gedaan. Het klinkt nu veel urgenter, nog meer gemeend ook. Pastel Concrete is volledig ontdaan van de tongue-in-cheek pop en klinkt behalve veel minder vrijblijvend ook intens pakkender en intenser tout court. Wanneer Maita “I can’t afford to love you” zingt, gaat dat door merg en been. Toch?

En dan breken we maar al te graag een lans voor You Sure Can Kill A Sunday Part I & II, in zijn akoestische metamorfose veel krachtiger, aangrijpender en zeg gerust ook maar bozer. Je wilt die ‘you’ in het verhaal echt niet zijn. Eigenlijk dient er nog een lans gebroken. En dan wel voor Honey, Have I Lost It All, dat terecht vooruitgestuurd werd als single. Een goede zet, want perfect als smaakmaker. Op de vorige plaat klonk het nogal bombastisch, op Loneliness klinkt dit lied waarop de zangeres haar angst voor writers block verwoordt, desperater en wanhopiger dan ooit. Slik!

De herinterpretatie van I Just Want to Be Wild For You klinkt redelijk indrukwekkend en je vraagt je instant af of je écht enkel die ene stem en gitaar hoort. Maita gaat hier behoorlijk tekeer op de akoestische gitaar en het is ook een fraaie showcase van wat ze met dat stemgeluid allemaal kan.

Knap wat Maita doet op Loneliness. Het zijn dan wel dezelfde liedjes als op het vorige album, maar in uitgepuurde vorm, en het zijn bijna gewoon andere liedjes. En zo werd het toch een compleet andere plaat. Faut le faire. Geslaagde zet dus, al mag de zangeres op haar volgende album gerust met compleet nieuwe nummers komen. Allicht is dat ook wel de bedoeling.

Loneliness is vanaf vrijdag 17 februari uit op cd op het Kill Rock Stars-label en te vinden via de gekende streamingkanalen.

Veel luistergenot, vergeet de Kleenex niet!