Home ReviewsAlbum Reviews MADENSUYU – Current (Unday Records/N.E.W.S.)

MADENSUYU – Current (Unday Records/N.E.W.S.)

by Luminous Dash

Wij veronderstellen dat we je Madensuyu niet meer hoeven voor te stellen. Mocht dat toch het geval zijn, raden wij je aan om naast de nieuwe Current ook de volledige back catalogue van de band in huis te halen. Want volgens ons behoort Madensuyu tot het beste wat er in ons Belgenlandje en ver daarbuiten is te beluisteren.

Met Current leveren Gentenaars Pieterjan Vervondel en Stijn De Gezelle een dijk van een plaat af waarop de piano, Stijns eerste liefde en eerste instrument de hoofdrol speelt. The Ravel was het eerste nummer dat de band maakte en zette meteen de toon voor de rest van het album. Door het gebruik van de piano trekt Madensuyu op deze plaat nieuwe registers open eigen aan het instrument. En toch blijft de herkenbare Madensuyu-flow behouden. Wij zijn alvast fan.

Op Current verwijzend naar Panta Rhei, Grieks voor alles stroomt, neemt Madensuyu de luisteraar mee op reis doorheen gebeurtenissen die hun leven de afgelopen jaren hebben beïnvloed. Gebeurtenissen die de tijd om samen creatief te zijn af en toe naar de achtergrond verbande. Alles stroomt, maar de realiteit blijft de realiteit. Gelukkig werkt muziek helend en zo speelt de band op dit album meteen een aantal van die ingrijpende en minder ingrijpende gebeurtenissen van zich af.

De nummers One More Time en III Time werden pas een week voor de band naar de Intrepid Studios trok, gemaakt. Die studio is trouwens niet meer dan een kleine gezellige schuur waar Stijn en Pieterjan samen met hun instrumenten en een Intrepid-kachel net in passen.

Voor III Time dat oorspronkelijk een instrumentaal nummer was, hadden Stijn en Pieterjan de dag na de opname allebei een tekst klaar. Om elkaar niet te beïnvloeden liet Pieterjan Stijn zijn tekst apart inzingen om daarna op zijn beurt hetzelfde te doen. Vreemd genoeg bleken die twee teksten perfect verenigbaar tot een geheel.

Bart Demey (Nid & Sancy, Compact Disk Dummies) was de enige die 10 dagen lang een plekje in hun studio kreeg om alles op te nemen en te mixen.

In de repetitieruimte is Madensuyu een duo, maar live vervoegt hun vaste mixer Tom Lezaire de band. Terwijl Stijn en Pieterjan zich uitleven en hun emoties via muziek op het publiek loslaten, weten ze steevast dat Tom het geluid en sfeer perfect tot in de zaal krijgt. Madensuyu moet je dus wat ons betreft zeker ook live gaan ontdekken. Helaas is hun release concert in de Handelsbeurs reeds uitverkocht. Gelukkig zijn er nog kansen genoeg om hen aan het werk te zien.

DIEDERIK DECROIX