Home Belgisch Nieuwe oogst in Luminous Belge.

Nieuwe oogst in Luminous Belge.

by SANDRA REGENT

Net zoals de weergoden zorgen onze Belgische artiesten voor indrukwekkende (muzikale) uitbarstingen die instant verwondering en bewondering opwekken. Fenomenen die als dusdanig niet mogen ontbreken in onze Luminous Belge-playlist.

Het is ondertussen bijna lente maar de dromerige, melancholische deuntjes van Barely Autumn zijn pareltjes die gans het jaar door te genieten zijn. Dream Vaporizer is er zo eentje uit hun kersverse album met de originele titel Day Trip to the Petting Zoo. Op 26 februari stellen Nico Kennes en band hun album voor in Pilar, huis voor kunst en wetenschap in Brussel. Afgaande op deze single is het zeker de moeite om eens te gaan luisteren.

We blijven in een weemoedige bui met die oprechte, warme stem van Ian Clement. We kennen de man van vele diverse projecten zoals Wallace Vanborn en The Almighty Mighty. Solo doet hij het iets rustiger aan, gaat hij dieper en uit het leven gegrepen. Clement bezorgt ons stof tot nadenken met het prachtige Some Would Say uit zijn al even schitterende album. Neem zeker de tijd om de sfeervolle video hieronder van Anton Coene te bekijken. De hoofdtelefoon op, door het venster turend naar de wind die door de natuur giert op het ritme van de miezerige regen… sommigen zouden zeggen dat dit genieten pur sang is.

Aan de andere kant van dit melancholische universum, iets meer underground en wat steviger, vinden we de nieuwste van Psycho44: Tastemaker. De knappe eerste single uit hun nieuwste album Unreality. Cuntrock zoals de Antwerpenaren het zelf noemen, maar what’s in a name? Energetische stonerrock met een glanzend laagje elektronica à la Vive La Fête dekt de lading ook wel. Unreality zal eerstdaags voorgesteld worden in Trix in Antwepen. De vooruitgeschoven single is, zoals de titel al doet vermoeden, een uitmuntende smaakmaker voor het album.

Over Vive La Fête gesproken, Els Pynoo en Danny Mommens zijn volop terug aan het toeren en lieten het publiek alvast proeven van wat nieuw materiaal. Dat is jammer genoeg nog niet beschikbaar op Spotify. Zodra dit het geval is, vinden jullie het op Luminous Belge terug! Intussentijd de vette Le Meyer-remix van Samedi Soir uit Destination Amour. Smeer uw benen al maar in voor een portie losbandig rondspringen. Waar is dat feestje? Bij Luminous Dash natuurlijk!

Lange psychedelische, exotische en uiterst dansbare tracks, dat is het handelsmerk van het Gentse producerscollectief Rheinzand. Het bonte allegaartje tast graag alle muzikale grenzen af. Blind is hiervan alvast een perfect voorbeeld en de ideale afsluiter van deze week. Draai die volumeknop op maximum en alle remmen los!!

Veel luister- en dansplezier met Luminous Belge!  Volgende week meer nieuwe oogst.