Home Belgisch Nieuwe ontdekkingen in Luminous Belge

Nieuwe ontdekkingen in Luminous Belge

by SANDRA REGENT

Iedereen beleeft muziek op zijn of haar eigen manier. Een universeel gegeven is wel dat muziek velen onder ons op één of andere manier altijd weer door moeilijke tijden loodst. Daarom gingen wij ook deze week voor jullie op zoek naar nieuwe muzikale releases van eigen bodem om de wereld daarbuiten eventjes te vergeten.

Mintzkov! Long time no hear… hun vorige album dateerde alweer van 2013 maar vorige week verscheen dan eindelijk hun vijfde album Oh Paradise. Van deze plaat onthielden wij vooral het zeer aanstekelijke New Stations met z’n laidback vibe, knappe gitaarsolo op het voortstuwende ritme van de drums en de verzuchtende aahaah-backings. Fans van dEUS gaan dit nummer beslist kunnen smaken. Dit wordt er gegarandeerd eentje voor de hitlijsten. Wie de massa dus graag voor is, kan alvast zijn oor te luister leggen in onze playlist!

Met een bandnaam als Sunflower kan het alleen maar de goede kant opgaan. We kunnen momenteel allemaal wel een portie opgewektheid gebruiken gepaard gaande met een goeie scheut realisme. U vraagt wij draaien! Sunflower bezingt immers ons potentieel in het tegelijk melancholisch als vrolijk klinkende your potential. Je herkent er, net als wij, ongetwijfeld de typerende donkere sfeer van ene Robert Smith en zijn bandje in terug. Dat kan tellen als compliment en verdient dus een plaatsje in onze lijst!

Enig idee wat een kora is? Het blijkt een West-Afrikaanse kruising tussen een harp en een luit. Wij hadden er, voor het betoverende getokkel van de Brusselse Lubiana op de ballad Self Love, ook nog nooit van gehoord. Lubiana Kepaou bezingt met haar expressieve soulstem de krachtige boodschap van de zelfliefde op een zacht kabbelende melodie vergezelt van sprookjesachtig getokkel op een kora. In deze sociaal geëngageerde tijden waarin we staan te springen om anderen onbaatzuchtig te helpen is het minstens zo belangrijk om jezelf niet te vergeten en jezelf graag te zien. We zijn het roerend eens met onze Luminous Dash-collega: dit is een bloedmooi nummer! Een muzikaal en tekstueel pareltje van een getalenteerde singer-songwriter van wie we in de toekomst vast en zeker nog gaan horen.

Captains is alweer de zesde single uit een reeks van negen aangekondigde tracks van het Gentse Oproer. Captains opent rustig met een fuzzy gitaarriff, kabbelende drums en wanhopige, theatrale zang van frontman Dries geruggensteund door ijle “oohoohs” in het refrein: be careful where you’re going…  Een refrein dat dreigend blijft nazinderen. Naarmate het nummer vordert, wordt de sfeer wat steviger en bouwt het instrumentaal op naar een intens postrockgetinte topschijf. Alsof dat nog niet genoeg is, krijgen we als kers op de taart Captains Pt.II  een anderhalf minuten lang vrolijk walsend orgeldeuntje vergezelt van een bende jolige (zee)mannen die uit volle borst “jalalalaa” meezingen dat op het einde losbarst. Als dat maar geen muiterij wordt! Je kan er in elk geval donder op zeggen dat deze Gentenaren elke keer opnieuw met iets overdonderends en origineels uit de hoek komen.

Afsluiter van deze week is het zeskoppige Blind Drift, onze vi.be-tip van de maand. Deze bende jonge muzikanten uit Ternat zijn verbonden door hun passie voor muziek. Met hun korrelige vocals, vlotte gitaar, zachte bas, strakke drums, discrete keys en jawel sublieme saxofoonpartijen maken de jongens frisse eighties poprock. De groep heeft net zijn debuut-ep uit en zijn naar eigen zeggen klaar voor het grote werk. Dat denken wij ook en daarom zetten we het nummer Cage dan ook graag in onze playlist.

Veel luisterplezier en tot volgende week! Ook dan zijn we weer van de partij met nieuwe muzikale ontdekkingen.