Home Belgisch LUMINOUS FRESH: KARDYNAL.

LUMINOUS FRESH: KARDYNAL.

by Felix Sandon

Hoe kom je op het idee een groep te vormen met een klassiek geschoolde zangeres, jazzy ritmes en heerlijk poppy nummers? Het antwoord van KARDYNAL is verrassend eenvoudig: “Life is like a box of chocolates, you never know what you’re gonna get.”

(c) : Kardynal/Facebook

Zangeres Lotte schudt aria’s van Mozart uit haar mouw, maar kan net zo goed de hoogste registers van Kate Bush aan. Bassist-toetsenist-saxofonist-trombonist Ben is ingenieur, maar studeert ook electronic music production. Drummer Jef leerde de kneepjes van het vak op de afdeling slagwerk van het conservatorium. Bassist-gitarist Michael is dan weer een autodidact die zich eigenlijk bezighoudt met artificiële intelligentie, maar een zelfverklaarde geek is op alle muziektheorie. En wanneer hij in het land is, vervoegt freelance-lid Sam de groep steeds op dwarsfluit.

Heel wat instrumenten bij elkaar dus: omdat een mens nu eenmaal maar twee handen en één mond heeft, bouwt dit gezelschap met wortels in Mechelen hun setlist zodanig op dat er zo weinig mogelijk tijd verloren gaat bij de wisselingen van instrument.

Een demo hebben ze al, nu wordt het stilaan tijd voor echte opnamen. Lydia, één van hun beste nummers, hebben ze immers nog nooit in de studio gebracht. En Mask klinkt nu live heel anders dan op de demo, omdat de groep naarstig op zoek is naar extra blazers. Een warme oproep dus aan alle trompettisten, klarinettisten en saxofonisten die dit lezen: jullie weten waar jullie moeten zijn!

FACEBOOK