Home Belgisch KOKOKU.

KOKOKU.

by Luminous Dash

Soms komen we per ongeluk bij iets heel goed terecht, het lot wordt dat wel eens genoemd. Het geluk was weer aan onze zijde toen we bij dit pareltje terechtkwamen. Kokoku is het soloproject van Yasmin Van der Rauwelaert, ook wel gekend als de helft van het melancholische huis-tuin-keuken elektronica duo De Batteries. Terwijl de andere helft van deze band een blokfluitcoverplaat (!) van The Ramones maakte op Ultra Eczema ontstond dit nieuwe project van Van der Rauwelaert.

Ze bracht dit jaar in augustus Mansion uit, een uiterst interessante trip van 9 songs die ons keer op keer doen verbazen. We horen hypnotiserende keyboardgeluiden aangevuld door klanktapijten die we niet meteen kunnen plaatsen, maar ons doen denken aan fluitende vogels en druppend water. Het geheel doet ons met weemoed terugdenken aan een soundtrack voor Tik Tak, het Belgische kinderprogramma dat de meesten van ons nog wel zullen kennen. Simpele, repetieve melodieën die ons doen wegdromen naar tropische eilanden waar de kokosnoten gewoon uit de bomen zijn te plukken.

Kokoku creëert een nieuwe wereld met haar geluiden en we zijn maar al te blij dat we daar deel van mogen uitmaken. Heerlijk om mee wakker te worden die muziek van ‘geluidskunstenares’ Van der Rauwelaert, maar eigenlijk nog beter om bij te snoozen. Op haar Soundcloud-pagina vinden ook een resem tracks terug die werden opgenomen met Shy Dog, ook bekend van de psychedelische popband Bed Rugs, alsook een duet met ene Bart De Wener, jawel!

Als we Kokoku ergens in het muzieklandschap willen plaatsen dan is het in hetzelfde schuitje als Miaux en DSR Lines. Als die namen u niets zeggen is het hoog tijd om die ook eens te beluisteren, want er broeit daar iets in Antwerpen.

Facebook
Bandcamp
Soundcloud