Home ReviewsAlbum Reviews H A S T – Elegy (Solidude Records)

H A S T – Elegy (Solidude Records)

by Peter De Bruycker

Op de hoes prijkt een heraldisch wapen: trots gevogelte met de vleugels wijd gespreid, de keel met een pijl doorboord. Een woeste eend, als je iets beter kijkt. Keurig gepenseeld op een Delfts tegeltje, als je nog beter kijkt.

Je op het verkeerde been zetten en in een muzikale spagaat dwingen, is zowat het handelsmerk van H A S T. Hun debuut Elegy blijkt een treurdicht vol leven, dat kronkelt van subtiele jazz naar tegendraadse noise en weer terug. Zweverige jazzy klanktapijten, maar als de mattenklopper wordt bovengehaald, vliegen de gitaarriffs en saxtonen je om de oren, en zit de ritmesectie je genadeloos op de hielen.

Van eenvoudig naar complex, van zacht naar hard, van bestudeerd naar improvisatie, alles daar tussenin, en bij tijd en wijle stevig door elkaar gerammeld. De negen tracks van Elegy bestrijken het volledige palet. Dat levert onversaagde free jazz doorspekt met noisy rockriffs op (Blues, Op Ieder Potje Past Een Dekseltje, Mortal Kombat Champion Of The World). Maar ook minimale soundscapes (Impro, Prelude) en fraaie, rustig opgebouwde composities (Duet, Elegy, For Those Who Dance On It, Old Boy). Producer van dienst is Koen Gisen (o.a. Nordmann, Dans Dans, De Beren Gieren, Flying Horseman, An Pierlé) en dat is eraan te horen.

H A S T bestaat uit jong jazztalent dat de stiel geleerd heeft op Belgische conservatoria, en er een punt van maakt z’n roots in de punk en metal in ere te houden. Het quintet is opgericht door altsaxspeler Rob Banken en telt verder Artan Buleshkaj (gitaar), Roeland Celis (gitaar), Cyrille Obermüller (contrabas) en Elias Devoldere (drums, Nordmann) in de rangen. Hun palmares mag er alvast zijn: laureaat op Theater Aan Zee (2016), winnaar Jazztract, Gent Jazz Festival (2017), laureaat STORM!-contest (2018).

H A S T is een nieuwe rocktelg aan het Belgische jazzfirmament. Jazzpuristen klagen over teveel lawaai, rockfanaten huiveren voor intellectuele escapades. Niet zagen hasten, uit die hokjes breken, luisteren, en uw ogen de kost geven op:

17/03 – La Conserve, Leuven
04/04 – Récyclart, Brussel
06/04 – Bar Mirwaar, Gent