Home ReviewsAlbum Reviews LUBIANA – Lubiana (6&7)

LUBIANA – Lubiana (6&7)

by Felix Sandon

Op het kruispunt van culturen ontstaan de mooiste verrassingen. Lubiana studeerde jazzzang in Leuven, maar begeleidt zichzelf op de kora, het wonderlijke snaarinstrument uit Kameroen, het land van haar vader. Die combinatie levert iets onvergetelijks op.

Gemoedelijk beginnen we aan haar eerste ep met Self Love. Lubiana’s goddelijke stem kronkelt zich om dromen en verlangens, bezweert demonen en brengt ons in een staat van hypnose waaruit we nooit meer willen ontwaken. De jazzroots van Lubiana horen we dan weer terug in I Think ‘Bout You, dat ons meeneemt naar een rokerige nachtclub in een film vol passie en spanning.

My Man Is Gone klinkt als een eeuwenoude mythe over een vrouw die haar man aan de horizon ziet verdwijnen en hoopt dat hij ooit naar huis terugvaart, wat het tegelijk brandend actueel maakt. Helaas kabbelt het nummer iets te veel om bij te blijven, maar opnieuw is daar die betoverende stem die je redt uit de mist en veilig naar de kust brengt.

Feeling Low is onvergetelijk. Swingend, meeslepend, zonnig, hoopgevend: als er één nummer het verdient om voortdurend op de radio te zijn, laat het dan alsjeblief dit zijn. Wat dan weer niet had gehoeven, is de cover van Let It Be die de ep afsluit. Waarom zou je een perfect nummer coveren? Desondanks laat Lubiana nog maar eens zien wat ze met haar stem en haar kora kan. Laat dit handvol nummers het begin zijn van een mondiale veroveringstocht, want dit soort hoopvolle muziek kan de wereld altijd gebruiken.