Home ReviewsAlbum Reviews LEITLOKOMOTIV – Plebs

LEITLOKOMOTIV – Plebs

by Stefan Laforce

Sinds 2019 brengt Leitlokomotiv muziek uit. Elke ep of release is een probeersel op zich, waarin een bepaalde muzikale draad wordt gevolgd. Een stijloefening als aanloop voor een heuse volledige debuutplaat, die kan dienen als fundering voor een volwaardige liveset. Hopelijk is die over enkele jaren klaar.

Deze ep, Plebs, gaat over frustraties, tegenover zichzelf en anderen. We schrijven 2021, met een uitzicht op meer vrijheid die er niet kwam. Juist, door tante corona. Er zit dus veel energie in die niet gekanaliseerd kan worden. Elk nummer op de ep staat op zich, en behoeft volgens Leitlokomotiv weinig extra info.

Enige uitzondering is het laatste nummer: Broeders Der Genade. Dat nummer is ontstaan door een spontane amateuropname die hij maakte op de afscheidsdrink van Dirk Seghers als artistiek directeur van Recyclart. Bekend met die plek als bezoeker en stagiair, en de legendarische impro’s van Dirk wou hij die altijd al eens vastleggen. Dirk praat over de huidige staat van Brussel als culturele stad, en over de toekomst van Recyclart. Er vallen woorden als ‘virus’ en ‘bacterie’, grappig om weten is dat die speech op 28 februari 2020 is gehouden en opgenomen, dus twee weken voor corona effectief kwam. Het is uiteindelijk het enige nummer geworden op de ep dat een roep is om het (nacht)leven (in Brussel) te vieren.

Kom Maar Bij Mij, de moeilijkste track op de ep. De tekst gaat over een vervelend figuur die enkel nog vervelender wordt zodra ie wat drank heeft genuttigd en dat stilaan zelf beseft. Zo ken je nog wel iemand, zeg je?

De bespreking van deze single Muts kon je hier al vinden!

Maandag. We weten niet hoe jouw maandag er uitziet, maar die van Flor Verdegem, de man achter Leitlokomotiv, lijkt ons als een zonnig dagje op je rug in ’t gras, kijkend naar voorbij glijdende wolkjes! Het is een aangenaam instrumentaaltje, zonder slagwerk. Mogen we het ambient noemen?

Leitlokomotiv laat de parels voor het einde op deze ep met Degout. Dansvloer voer, maar eerder fastfood, want meer dan 3 minuut en 19 seconden later is deze hap op. Tweetalige lyrics, zoals het een Brusselaar betaamt. Over smaak en kleur discussiëren we niet, de percussie nodigt uit tot grooven op een verhit sfeertje. Zou men in Nederland weten wat we verstaan onder fils à papa?

Broeders Der Genade grijpt ons direct aan, een monumentale track met de impro van Dirk Seghers. Dit Franstalig stukje kunst vergelijken met Stromae is het onrecht aandoen. Gehypnotiseerd ondergaan we de track, en wat een meevaller dat ie 6,34 minuten ontvoert! De trip is zalig en speelde hier al meermaals en het is nog maar net middag… Glij even mee op die grootse brede sound. De avond is ‘broedheet’, er nadert onweer en jij staat stofferig bezweet, in bloot bovenlijf, armen wijd in de lucht, de warme druppels te verwelkomen. Dat soort gevoel krijgen we tijdens de luistersessies. Nog!