Home ReviewsAlbum Reviews LEDERMAN / DE MEYER – Eleven Grinding Songs (Alfa Matrix).

LEDERMAN / DE MEYER – Eleven Grinding Songs (Alfa Matrix).

Lederman – De Meyer is de ongelofelijke en onverwachtse fusie van twee cultfiguren uit de Belgische elektronische muziekscene: Jean-Marc Lederman was niet alleen lid van Fad Gadget en Gene Loves Jezebel, hij richtte ook het elektro-pop project Kid Montana en The Weathermen op. Verder maakte hij ook heel wat muziek voor films en videospelletjes, dit onder verschillende pseudoniemen. Zijn muzikale wederhelft in dit project doet hiervoor niet onder: Jean-Luc De Meyer startte zijn carrière bij Underviewer, waarna hij zich bij Front 242 aansloot en daarna ook C-TEC, Cobalt 60, Modern Cubism en 32Crash oprichtte.

Met hun ep A Tribe Of My Own, kondigden ze hun debuutalbum Eleven Grinding Songs reeds aan:  In deze 10 (+1 bonus) tracks zijn Ledermans’ synths melodisch en schor. De nummers zijn onvoorspelbaar, wat dit album enorm intrigerend maakt.

Bij het begin van een nummer heb je geen idee welke richting het zal uit gaan en hoe het nummer verder eindigt. Atoms In Fury en Heartbeat zijn zo’n nummers: ze starten met zachte, atmosferische intro’s, die op een vreemde manier uitdraaien op ongelofelijk opwindende cuts. Anderzijds zijn er ook de nummers als Back To Nature en Tout Me Fait Rire: strakke dance tracks die uitmonden in complexe, eclectische, rijke tunes en beats.

Dat De Meyers’ karakteristiek herkenbare stem hier goed in past, kent geen twijfel. Hij brengt een erg rijke variatie in de nummers op die manier: ijskoud, gloeiend heet, melancholisch gefluister, poëtisch gegrom, met donkere teksten die aangeraakt werden met een vingertop sarcasme en zelfspot.