Home ReviewsAlbum Reviews LA LUZ – News of the Universe (Sub Pop)

LA LUZ – News of the Universe (Sub Pop)

by Mark Van Mullem

Pure psychedelica, zeemzoeterige bubblegumpop, groezelige surfrock, geflirt met dub en krautrock en die hemelse harmonieën en engelenstemmen en dat alles mooi geblend, dat kan niets anders zijn dan dé sound van de geniale muzikantes die zich La Luz noemen. Op het jongste album News of the Universe komt de donkere meerstemmige psychedelica en tongue-in-cheek-pop, met sixites knipogen, opnieuw volop tot zijn recht. Meer dan ooit zelfs!

Ondertussen zijn er wel wat personeelswissels gaande in de band rond singer-songwriter, gitariste/zangeres en bezieler Shana Cleveland. Zo is de plaat het afscheid van bassiste Lena Simon en keyboardspeelster Alice Sandahl, en het debuut voor drumster Audrey Johnson. Nieuw op keys is Myriam Qudus die ook voor de productie van het album tekende en Lee Johnson is de nieuwe bassiste. Of we alle dames uit de ‘nieuwe line-up’ ook horen als partners in crime van Cleveland op déze plaat, is niet geheel duidelijk. Wél dat het geheel der delen onmiskenbaar klinkt als La Luz. Klaar.

News Of the Universe werd een plaatje om duimen en vingers bij af te likken. Met dus de gekende La Luz-elementen en ingrediënten, verder uitgepuurd en verfijnd. Voeg daar de sterke composities van Cleveland aan toe in een glasheldere productie van Qudus. En Bingo!

Op News of the Universe omarmt gitariste en songwriter Shana Cleveland een sterk veranderende wereld én onvoorwaardelijke liefde. Het album kwam eigenlijk voort uit rampspoed, nadat de zangeres haar wereld uit elkaar zag vallen toen borstkanker werd gediagnosticeerd, net na de geboorte van haar zoon.

De eerste 53 seconden van het album, doen je even twijfelen of je niet per ongeluk het verkeerde album uit de hoes haalde. Pure polyfonische pracht is dan je deel, a capella sacrale Engelenzang nog aan toe. Machtig. Maar dan klinken tribale drums in Reaching Up to the Sun, stevige gitaren en een orgeltje vallen in. Meer samenzang en voor je het goed en wel beseft, zit je te midden het ongelooflijk verrukkelijke en aanstekelijke Strange World. Wat een geweldige vette groove, rijkelijke aanzwellende keys, een oosters sfeertje, machtige samenzang. En wat een oorwurm is dit zeg. Mama mia! Terecht als single vooruitgestuurd dus!

LA LUZ -foto © Wyndham Garrett

Dandelions is van kinderlijke eenvoud en buitenaardse schoonheid, in het lichtjes door barok-pop bezwangerde Poppies, met hier en daar knipogen naar Sgt. Pepper’s Lonely Heartsclub Band, croont Cleveland subliem de sterren van de hemel. En horen we daar een klavecimbel? Fantastisch wat Sandahl (of is het Qudus) daar uitspookt op die keys! Zo ook in I’ll Go With You; potige aanzwellende keys… en is dat Glockenspiel? En dan was je haast vergeten dat deze zoete song met een behoorlijke sludgy gitaarpartij startte!

Prachtige avonturen op de keys in Good Luck With Your Secret, badend in sixties psychedelica, met typische gitaarakkoorden en machtig gezonden door Cleveland. Ook Always in Love huist volop in de jaren zestig. Zeemzoeterig gezongen, met flink wat gitaargruis hier en Cleveland zet een knappe en broeierige gitaarsolo neer. Naar eigen zeggen is het Clevelands November Rain-momentje.

Close Your Eyes kent een gelijkaardig drumpatroon als Strange World, met nog meer spacey keys, en net als Strange World flink aanschurkend tegen krautock. Geweldig vinden wij dat dan.

Blue Moth Cloud Shadow is gedreven door stevige bas en percussie, vergezeld van een sprookjesachtig orgeltje. Meerstemmige engelenzang, en geweldig gul gitaar gegroezel. Jawel. En dan die titeltrack; La Luz meets Dick Dale & His Del-Tones, zo lijkt het eventjes. Echt héél eventjes maar, want dan weerklinkt weerom engelengezang, en zweeft News of the Universe op een zacht jazzy ritme, koortjes, af en toe zachte gitaarlicks. Lekker! Horen we daar net niet die bekende aanzet tot het thema van Games of Thrones?

De finale zit gebald in net geen drie minuten met Moon in Reverse waar psychedelica en dub hand in hand gaan, om met een bijzonder frêle gezongen Blue Jay te besluiten. Enkel Clevelands stem en een voorzichtige akoestische gitaar. Zo mooi.

Het album duurt exact 35 minuten. In die korte tijdspanne kom je oren te kort eigenlijk. Wedden dat je bij elke luisterbeurt toch weer wat nieuws ontdekt in de muziek van La Luz? Of ook kom je tot nieuwe inzichten. Genieten doe je geheid met dit nieuwe werkstuk van Shana Cleveland en de andere dames. Die garantie kunnen we je alvast bieden.

News of the Universe is uit op het befaamde Sub Pop-label. Hadden we je al verteld dat de band uit Seattle komt? Te vinden bij de betere platenboer of ook te streamen op Spotify en andere platformen.

Instagram / Facebook

LA LUZ: facebook instagram