Home ReviewsAlbum Reviews LA DéMESURE DU PAS – Musique Migratoire Enregistrement Nomade – (Ormo / Pagans)

LA DéMESURE DU PAS – Musique Migratoire Enregistrement Nomade – (Ormo / Pagans)

La Démesure Du Pas is een ietwat speciaal project. Het is het geesteskind van Matthieu Prual die een soort van obsessie heeft voor bewegende instrumenten, waarmee bedoeld wordt dat de muzikant op de wandel gaat met zijn instrument en het de bedoeling is om de voortgebrachte klanken zo op te nemen, waardoor ze uiteraard ‘vervuild’ worden met geluiden uit de omgeving waarin de klanken worden geproduceerd.

In 2021 organiseerde Prual zo’n wandelconcert, waarna hij met een aantal muzikanten aan de slag ging om nog een stapje verder te gaan in de exploratie, soms als duo, of kwartet of een andere bezetting, naargelang het uit kwam. Afhankelijk van de plaats waar ze zich bevinden worden niet alleen blaasinstrumenten ingezet, maar kunnen net zo goed stenen, hout, handgeklap, een verdwaalde stem en de klank van stromend water deel uit maken van de compositie.

Prual bespeelt zelf de sopraansaxofoon, fluiten allerhande en voetrammelaars. Carol Robinson bespeelt een E-flat klarinet, terwijl Gabriel Lemaire zich ontfermt over zijn altsaxofoon. Joris Rühl bespeelt de B-flat klarinet terwijl Christophe Havard instaat voor het algemene sound design. Dat laatste is voor deze uitgave net zo belangrijk als de muzikanten zelf, want zonder zijn ingrepen zit de kans er in dat het nogal een janboel zou zijn geworden. De muziek overdondert door natuurgeluiden van de plaatsen waar ze opnemen. Dat gaat van een basis voor duikboten over een soort van prieel onder een trappenhuis vlak bij de Atlantische oceaan tot landbouwgebieden waar de aanwezige beken voor inspiratie zorgen.

Geen jazz dus bij deze heren, maar experimentele muziek die echter nooit tenenkrommend klinkt of botst met de luisteraar. De muziek kabbelt, verwondert en nodigt uit om mee te gaan in het aparte verhaal van deze bende die een verbinding weet te leggen tussen het poëtische van de omgeving, de unieke akoestiek van de plekken waar ze ronddwalen en de onbewuste vraag naar de luisteraar toe om anders te luisteren dan die gewoon is.

Omo Records Bandcamp Pagans Bandcamp Matthieu Prual Bandcamp