Home ReviewsAlbum Reviews KRATE – It’s Hope That Kills You (Eigen beheer)

KRATE – It’s Hope That Kills You (Eigen beheer)

Het Nederlandse KRATE, Chris Shortt (VERIN) and Roland Zwaga (Acidrodent, Construct), was van plan om het dark ambient spectrum te verkennen. Als snel werd hun oorspronkelijke doel bijgesteld. Het duo had nood aan ritmische elementen om hun duistere composities van een diepere dimensie te voorzien. Het gevolg is dat KRATE’s geluid in de richting van EBM, electro en industrial spoorde.

Geen dark ambient dus. Maar wel kwaliteit en diversiteit troef op hun vijf track ep It’s Hope That Kills you. KRATE produceert hier een release om de vleermuizenvingertjes van af te likken. We krijgen een flinke hap donkere elektronische muziek met industriële beats en pakkende vocale bijdragen. Naar gewoonte worden er op deze vierde worp van het duo ook heel wat gastbijdragen geleverd. De grimmige composities bewegen zich doorheen verschillende stijlgebieden van de elektronische muziek.

De externe medewerkers verfraaien niet alleen It’s Hope That Kills you met zang, synths, drum en gitaarpartijen. De gasten laten ook hun invloeden en stijlen tussen de electro-industriële composities horen. Het stevig rammende openingsnummer krijgt men ruggensteun van Anatoly “Tokee” Grinberg (Dead Voices On Air) en drummer Dan Milligan (The Burying Kind, The Joy Thieves). Op deze toch wel opmerkelijk release slaagt KRATE erin invloeden van onder andere Blutengel, Massive Attack en zelfs Siouxsie Sioux in hun composities te laten schemeren.

De andere medewerkende artiesten zijn: Terry Cooke (Fakzility) op zang, Frederik Vorderhake (Liquid Black Goo) op gitaar, Jan Van Coppenolle (Numbered Men) op zang, Colin Cameron (Slighter, HeatSync, Gr^ve) op vocalen, Kimberly (Bow Ever Down) op zang en Dan Milligan (The Burying Kind, The Joy Thieves) gitaar en synths.

It’s Hope That Kills you is een bruisende, duistere soundtrack voor de aankomende kille en sluimerende herfstdagen.

FACEBOOK