Home Belgisch KORINTHIANS Gent, Backstay Bar (15/12/2016)

KORINTHIANS Gent, Backstay Bar (15/12/2016)

Ken je de Backstay? Een jeugdherberg, maar sinds een tijdje tevens één van de plekken waar je op donderdagavond een muzikale act aan het werk kan zien. Voor programmator Aimée bestaan er geen muzikale grenzen, alleen de kwaliteit primeert, en dat is iets wat we alleen maar toejuichen. Dag in dag uit kroop Aimée dit jaar in de riolen van de underground om daar het allerbeste uit te halen. Het gevolg is een project vol durf, en vooral muzikale moed, dat ook volgend jaar een vervolg krijgt. Dit seizoen werd afgesloten met Korinthians: een Gentse band die werd geseleceteerd voor Bruudruusterrock (jawel, dat bestaat en gaat door op 5 augustus, in Gent dus!)

Het is beslist geen kattenpis (om een bejaard nieuwsanker te citeren) om te omschrijven wat deze drie Gentenaren en Nederlandse drummer muzikaal precies uitspoken. Zanger Matthias De Backer verontschuldigde zich voor het feit dat zijn stem “naar de kloten was”, vraag is wie er behoefte aan een perfecte zanger heeft. De beste zangers hebben een verneukte stem, dus hop wat strakke Wire-drums van Kenny erbij, aangevuld met de kosmische keyboardbeeps van Jeroen en aangedikt met een lekkere (best luide) bas van Ruben.

Toegegeven, het publiek mocht best wat meer swingen, ofschoon dat niet aan de jongens van Korinthians lag. De voorkeur voor postpunk uit de jaren 80 met een donker tintje ligt er weliswaar met centimeters margarine op (ze spelen zelfs een cover van Boytronic, en om het met de woorden van Mattias te zeggen: zoek het zelf maar via Google op), toch zorgen de speelse synths (vandaar wellicht de Depeche Mode-vergelijking) voor een eigen (uiterst eigenwijs) tintje.

De cover van White Lies (Farewell To The Fairground) moest voor ons niet echt. Dat is een compliment heren, gewoon omdat jullie eigen songs sterk genoeg zijn en word je niet afgeschilderd als een postpunkkloon van de nieuwe (bijna afgeschreven) goden zijn, wat dus niet is!

Op het einde vertelde Mattias dolenthousiast over de Korinthians-plannen. We zijn benieuwd!

DIDIER BECU

Korinthians Facebook