Home ReviewsAlbum Reviews KINGS OF BELGIUM – Quality Streets (Off Record Label).

KINGS OF BELGIUM – Quality Streets (Off Record Label).

by Bootsie Butsenzeller

In deze door Vlaamse identiteit geteisterde tijden, zouden we Kings Of Belgium bijna vergeten. Niet Filip, Albert en Boudewijn, maar het trio met Pierre Vervloesem (hij die met X-legged Sally kompaan Peter Vermeersch ook Worst Case Scenario producete), Gil Mortio (Joy As A Toy, Lyenn, Mud Flow, …) en Didier Fontaine (die met Vervloesem en Vermeersch ook deel uitmaakte van A Group). Op deze release ruilen gitarist Vervloesem en bassist Mortio overigens voor het merendeel van instrument. Slechts op drie tracks blijven ze bij hun eigen leest.

Vervloesem, die sinds ’95 kampt met een serieuze tinnitus, moét bijna pokkeherrie voortbrengen om de last van die gehoorbeschadiging in te perken. Dat is alvast een mogelijke verklaring voor z’n hoge productiviteit. Hij heeft ons namelijk hoogstpersoonlijk beloofd dat er van af nu tot volgend jaar november elke maand een nieuwe cd zal verschijnen, bovenop z’n nu al indrukwekkende en omvangrijke catalogus.

De eerste in dat rijtje en de derde plak voor dit trio is dus deze Quality Streets, waarvoor ze voor de opnamen na Beersel en Stockholm nu verder het Noorden opzochten en naar Finland trokken. Om dan als concept ‘Engelse straatnamen’ als tracktitels te gebruiken, weirdo’s!

Punkjazz is een vaak gebruikte term om abstracte muziek te omschrijven, maar in dit powertrio gaat het zeker op. Drum en bas zorgen voor een solide vaak ook swingende en/of funkende groove waarover de gitaar afwisselend virtuoos melodisch en dissonant mag fulmineren. In het bijna 9 minuten durende magnum opus Pall Mall Street zit het zelfs allemaal in een enkel nummer, alsof je douche zowel weldadig warm als ijskoud water én zoutzuur spuit en soms zachtjes drupt. In Old Bailey lijkt het dan weer alsof pakweg MDC, Jimi Hendrix als gitarist heeft ingelijfd.

Dan hebben we het nog niet gehad over de gezonde dosis onnozelheid die vaak middels korte herkenbare silly motiefjes in de geïmproviseerde composities opduiken en de tsunami ook hilariteit geven. De werkwijze voor deze derde Kings Of Belgium plaat is overigens dezelfde als bij de voorgangers: studio boeken, twee uur jammen en de Pierre die alles edit, mixt en mastert tot een geheel, met een topresultaat als gevolg. Check it en wellicht tot volgende maand !

BANDCAMP