Home ReviewsAlbum Reviews KAREL VAN DEUN – Zij Ziet Het Zonnige ( bwaa. Records).

KAREL VAN DEUN – Zij Ziet Het Zonnige ( bwaa. Records).

by Luminous Dash

Karel Van Deun nam Zij Ziet Het Zonnige op in 2004 op zijn zolder. Het album werd nooit gereleased maar zwierf sindsdien in ruwe vorm rond als een verzameling van mp3’s. Na vijftien jaar krijgt het album eindelijk een eerste release op het Gentse label bwaa.

Na vier jaar actief bezig te zijn geweest met muziek, moest gitarist Karel Van Deun, door gezondheidsproblemen in 1993, een mogelijke toekomst als beroepsmuzikant opgeven. In de tien daaropvolgende jaren kon hij door een beschadigd gehoor en een fulltime beroep amper tot niet met muziek bezig zijn. Deze omstandigheden bleven aanhouden tot hij in 2004 een tweetal weken vrijaf kreeg. Gewapend met een goedkope microfoon en een Boss BR8 recorder ging hij in die periode van ’s ochtend tot ’s avonds muziek spelen op zijn zolder. Het resultaat hiervan is het album Zij Ziet Het Zonnige. Door negatieve ervaringen in het verleden heeft Karel nooit een release overwogen. De opnames kwamen echter via Kurt Van Herck (de Belgische tenor saxofonist en docent aan het Conservatorium Antwerpen) terecht bij studenten van het conservatorium te Antwerpen, en na verloop van tijd bij het Gentse label bwaa.

Het album is opgebouwd uit twaalf nummers. Het is duidelijk bij het beluisteren van dit album dat elk lied een specifieke sfeer met zich mee brengt. Sommige songs zijn voorzien van enkel gitaar terwijl andere percussie of een tweede overdub hebben. En hoewel de voorgeschiedenis dat Karel amper tot weinig actief was als muzikant is dit niet hoorbaar op de opnames. Elk nummer klinkt verassend fris, matuur, gebalanceerd en ‘relaxed’.

Op een heel organische wijze hoort men hoe hij karakteristieke elementen uit verscheidene genres (jazz, blues, folk, flamenco, wereldmuziek…) samen brengt tot twaalf verassende opnames. Het is verbazend hoe fris de opnames klinken, wetende dat dit opgenomen is geweest op een zolder met een eenvoudige digitale recorder. Vanaf het begin tot het einde kan men horen hoeveel plezier er is ontstaan tijdens de creatie van dit album. De symbiose van spontaneïteit, plezier, maturiteit en helderheid brengt in dit ‘sober’ album een zekere complexiteit met zich mee waarvan de artistieke esthetische vormgeving haar schoonheid in die afgelopen vijftien jaar heeft weten te bewaren en versterken. Als luisteraar mag men zich bevoorrecht voelen bij het aanhoren van deze opnames waar initieel geen sprake was van een albumrelease. Enerzijds door de muziek, anderzijds door het intieme moment waarin we horen dat ondanks de negatieve tegenslagen van voordien hoe oprecht, teder en eerlijk de muziek tot stand kan komen tussen een muzikant en diens instrument.

Het is dan ook meer dan fijn dat deze plaat zich door de jaren heen een weg heeft weten banen tot het eigentijdse Gentse muzieklabel bwaa. Samen in overeenkomst met Karel Van Deun wordt het album nu, vijftien jaar later, voor de eerste keer uitgebracht op vinyl in een gelimiteerde uitgave van 150 exemplaren. Daarnaast is het album ook gratis te downloaden op Bandcamp. Een reden te meer om deze onontdekte parel in het Belgische muzieklandschap aan je muziekbibliotheek toe te voegen.

Nicolas Van Belle