Home ReviewsAlbum Reviews KALE KLOOTZAK – Kapot ! (Gazer Tapes)

KALE KLOOTZAK – Kapot ! (Gazer Tapes)

by Bootsie Butsenzeller

Kale Klootzak is een Nederlandstalig punktrio uit Hasselt en met zo’n bandnaam en albumtitel moet je uiteraard niet al teveel subtiliteit verwachten.

© Kale Klootzak

En toch opent Alles Voor Strava met enkel gehijg dat daarna gezelschap krijgt van een aanstekelijk staccato gitaartje, met subtiele ghostnotes af en toe. Ook het meer loos gaan in het refrein, doen ze met een fijn gevoel voor muzikaliteit. Het raggen, zei het toch niet helemaal ongecontroleerd komt dan in zelfliefde en Geen Ambitie. Hubo is een grappige titel, als men het best wel catchy refrein in beschouwing neemt “als ge ’t beter kunt, doe het dan zelf”, heb je hem ?

Met enkel vocalen, drums en een schuurpapieren gitaar worden er 10 tracks afgeleverd die tussen 35 seconden (Rolmodel) en 3:45 (Vuur) afklokken. Punk dus, yep ! Maar wel van het soort die het Oi gehalte ver overstijgt. We ontwaren eerder 60’s garagerock en 70’s punk, denk Stooges, MC5 en The Saints. Er sluipt zelfs al eens een classic rock riff of bluesy lick in de songs, zo heeft Vet Op De Bank een behoorlijk Hendrix gehalte. We bedoelen dan Jimi en niet Niels (Fence, Buffoon, De Belevenissen, Fons Records,…) die het geheel wel in goede opname banen heeft geleid. In dit geval de bandsfeer goed capteren.

De rock-‘n-roll fun druipt van Kapot! af als een zeikstraal of old school bierdouche, we kunnen ons dan ook voorstellen dat dit live voor een geweldig feestje kan zorgen.

Spotify FacebookInstagramVi.be