Home ReviewsAlbum Reviews KAITO – Collection (InFiné)

KAITO – Collection (InFiné)

Soms maken de promo en label mensen het zo ingewikkeld (dat mag ook eens gezegd en geschreven worden) dat je er moe van wordt en gewoon de zin verliest om al hun grillige procedurestappen te ondergaan. Voor het nieuwe album van de bekende Japanse dj, fotograaf en elektronica-artiest Kaito (Hiroshi Watanabe) beten we eens goed op onze tanden en wrongen ons met de hulp van de Luminous Dash redactie door hun starre onconventionele promo werkwijze.

Tja, we zijn eigenlijk al zo verslaafd aan die verleidelijke Japanse elektronische muziek dat consequent blijven een heuse opdracht gaat worden. Hiroshi Watanabe levert niet alleen onder de alias Kaito werk af, hij producet ook onder verschillende namen zoals Tread, Quadra (Techno en House), Nite System (Tribal House) en andere aliassen (32 Project, Crunky Boy, Crunky Boy Jr., Deep Emotion, DJ FX, DJ Mazinger, DJ Oddball) dansbare tunes. Onder de noemer Kaito producet de in Tokyo residerende muzikant een combinatie van downtempo, ambient techno, IDM en dub waarbij hij op zijn laatste albums vooral naar de pure ambientregionen evolueert.

Collection is eigenlijk een samenraapsel van nummers die gecreëerd werden tijdens de covid periode en reeds vroeger op Watanabe’s Bandcamp pagina verschenen zijn. Het album laat duidelijk een emotionele whirlpool horen van de gevoelens die toen door de waanzinnige toestanden losgeweekt werden. Collection bestaat voornamelijk uit mooie en donzige ambient tracks waarin een zachte tristesse verwerkt zit. Kaito verwerkt in zijn geluidsstructuren beklemmende soundscapes, downtempo, pianostukken (stijl Ryuichi Sakamoto) en dromerige elektronische deiningen.

En waarom kunnen we niet anders dan dit album aanprijzen bij de liefhebbers van elektronische muziek? Kaito heelt en restaureert de zintuigen met diepe sonische strelingen verpakt in een minimalistische hemelbol waar geen toon te veel of te weinig in geproduceerd wordt. Collection is een aangrijpende harmonische klankwolk, divers en verbeeldingskrachtig. Top ambient dus.

FACEBOOKINSTAGRAM