Grote schrijvers inspireren grote componisten en daar mogen we Jean-Marc Lederman wel bij rekenen. Hij noemt zichzelf een slechte muzikant, maar goede componist, maar blijkt ook een fijne schrijver te zijn. In april verscheen deze bijzondere release The Mysterious Manuscript from Gabriel Garcia Marquez. Lederman werd geïnspireerd door schrijver Gabriel Garcia Marquez voor het schrijven van een boek én componeerde daar met 10 nummers ook de soundtrack bij.
Drie verschillende muzikanten van verschillende leeftijden in verschillende landen hebben een link door het magisch mysterieuze manuscript van de Colombiaanse schrijver, journalist, politiek activist maar ook Nobelprijswinnaar voor Literatuur, Gabriel Garcia Marquez. Op die manier nemen de Mexicaanse Victor (24 jaar), de Franse Veronica (44 jaar) en de Amerikaanse Vincent (64 jaar) je mee op hun trip langs hun innerlijke denken, langs verschillende plaatsen.
“Hoewel het geen biografie is, bevat het enkele souvenirs, gedachten en ‘adviezen’ uit mijn jaren in de muziekindustrie, maar ook mijn inzichten over liefde, leven, vriendschap, muziek, creatie, patriarchaat, afwijzing…”, voegt Jean-Marc eraan toe.
De 10 tracks op de bijhorende cd komen overeen met 10 scenes in het boek. De verschillende plaatsen, personages en passages kregen hiermee hun eigen sound. Wanneer de drie samengebracht worden door dat bijzondere manuscript, wordt het magisch. In de novel wordt – net zoals in de bijhorende muziek – veel aandacht besteed aan sfeerschepping, met beschrijving van het interieur, posters die aan de muur hagen, de lichtinval…
De wind waait door de toetsen in Old Man In The Desert en neemt je mee door een droog triggerend klankenpallet, waarbinnen de strijkers levendig wervelen.
De complexiteit van de cumbia laat Lederman horen in Psychedelic Cumbia, waarin de Spaans en Colombiaanse invloeden zwoel met elkaar ten dans gaan. De tracks krijgt zijn Lederman-gehalte wanneer onverwachts scheurende gitaren opduiken en de cumbia plots een rauw kantje krijgt.
Veronica’s Appartment baadt in melancholische delicaatheid in een pianostuk, terwijl het er in Vincent’s Appartment een stuk grimmiger, verontrustender aan toe gaat, met noisy sci-fi-elementen doorheen de strijkers en de toetsen door. Victor is de jongste van het drietal en Victor’s Theme kreeg dan ook een hippe sound mee.
The One With Gabriel In The Picture laat een Zuiderse speelsheid los van ritmes, waarin zomerse elementen (ge)rust(heid) brengen.
Uitdagend, maar ook grimmig klinkt It’s Time To Talk About Contracts. Een ijverige track, waarin argwaan verscholen zit. Hoe hip zijn thema ook klonk, Vincent’s Black Shadow klinkt gestoord en uiterst donker. Helemaal in contrast met The Happy Place, dat zacht start en glooiend, sprankelende geluiden verspreid in een universum van warme prikkels, waarop End Credits mooi aansluit.
Filmisch donkere tracks vinden we terug bij dit kunstige sonische manuscript van Ledermans hand, maar toch ook onverwachtse, warm zuiderse invloeden van onder andere tango en cumbia.
The Mysterious Manuscript from Gabriel Garcia Marquez is als boek met cd en digitaal verschenen. Wie zich het album digitaal aanschaft, krijgt- na een mailtje naar theweathermen@gmail.com – ook het boek in pdf-versie.