Home ReviewsAlbum Reviews IF ANYTHING HAPPENS TO THE CAT – Kingdom Of Roots (Eigen Beheer)

IF ANYTHING HAPPENS TO THE CAT – Kingdom Of Roots (Eigen Beheer)

Het Gentse If Anything Happens To The Cat viert dit jaar haar 10-jarig bestaan met het derde album Kingdom Of Roots. Het vijftal kiest ervoor om voldoende tijd te nemen om een prima album af te leveren met nummers vol diversiteit zodat niet elk nieuw album een kopie is van het vorige. Ook al heeft IAHTTC een eigen geluid waarin we echo’s horen van postrock, progrock, shoegaze en indierock, toch hebben ze niet echt een sound dat in één vakje past en dat is op zich al is een prestatie.

(c) If Anything Happens To The Cat

De sfeervolle opener Intrinsic Gravity is zo’n straffe song die onmiddellijk de lat heel hoog legt voor de rest van de plaat. Het vijftal heeft zoveel subtiele arrangementen in het nummer verwerkt dat deze song van meer dan zes minuten tot de laatste seconde blijft boeien, met een extra vermelding voor Emily Vernaillen van Azra voor de mooie backings. Ook in het uptempo Blind Spots blijven ze ons verrassen met diverse wendingen en boeiende gitaarpartijen. In het titelnummer zingt Jasper De Petter met een kopstem wat ook een aangename afwisseling is.

A Mass of Disconnected Facts is een sublieme songs die je gewoon meesleurt en waar je niet kan op stilzitten. Wat een sound! Met het ingetogen Aloha From Heaven neemt het vijftal wat gas terug, een mooi rustpunt met weer een zee aan sublieme arrangementen. Ook bij Crown Shyness houdt IAHTTC het redelijk rustig en bouwt kalm op naar een iets steviger einde. In Alexandru bewijst de band dat ze het ook simpel kunnen houden. Het vrij donkere Snowglobe Citizen sluit deze geweldige plaat af.

If Anything Happens To The Cat heeft met Kingdom Of Roots nogmaals bewezen dat ze heel veelzijdige muzikanten zijn en dat ze pareltjes van songs kunnen schrijven met sublieme lagen van gitaren en synths en waanzinnige drumpartijen.