Home ReviewsAlbum Reviews I BREAK HORSES – Warnings (Bella Union)

I BREAK HORSES – Warnings (Bella Union)

by Patrick Van Hauwaert

Blij, dat zijn we. Oprecht blij en dat voor meer dan één reden. Zo heeft I Break Horses na zes jaar eindelijk eens een nieuw album uitgebracht. Na het lezen van de perstekst weten we ook waarom het zes jaar geduurd heeft. De korte versie: pech, tegenslag en ongeluk. De lange versie? Och ja waarom, het voornaamste is dat er een nieuw album is en dat het, laat ons eerlijk zijn, geweldig klinkt.

Maria Linden, had het een beetje gehad met alle tegenslagen. Ze was er klaar mee en wou iets anders doen. Haar aanpak was op z’n zachts gezegd interessant te noemen. Op de PC keek ze naar haar geliefde films, maar zonder geluid. Het idee was immers om her en der nieuwe soundtracks te schrijven voor de bestaande films. Gaandeweg voelde ze de nood om er woorden aan toe te voegen en voor ze het zelf goed en wel door had, was Warnings in de maak, het derde studio album voor I Break Horses. Haar aanpak zorgde er natuurlijk voor dat het album nogal filmisch klinkt en laat daar nou net de kracht zitten van deze plaat.

Warnings klinkt ingetogen terwijl de muziek duidelijk laag per laag opgebouwd is, zoals je mag verwachten van een goede soundtrack. Opener Turn neemt je meteen mee op deze filmische reis. Het is een knaller van formaat. Vooral omdat de song zeer ingetogen is, maar dat neemt niet weg dat Turn de juiste keuze was om deze plaat mee te openen. Het laat je heel duidelijke voelen waar het naartoe gaat met Warnings en vooral wat je mag verwachten. Verdere uitschieters zijn I’ll Be The Death Of You waarbij we dan onmiddellijk aan de vroege jaren 80 Italiaanse genrefilms moesten denken in combinatie met pakweg Death In Vegas. Neon Lights is er nog zo eentje dat er torenhoog bovenuit schiet en duidelijke sporen van een latere Kraftwerkt vertoont en ook Death Engine gaat niet onopgemerkt voorbij.

Het waren dan misschien niet de zes beste jaren voor Linden, maar kijk met Warnings heeft ze meteen een klein meesterwerk afgeleverd die duidelijk z’n sporen zal nalaten in de muziekgeschiedenis. En dat alleen was nog maar de eerste reden waarom we blij zijn.  Luister en oordeel vooral zelf.