Home ReviewsAlbum Reviews HOOVERIII – Pointe (The Reverberation Appreciation Society)

HOOVERIII – Pointe (The Reverberation Appreciation Society)

Uit Los Angeles komen ze, de mannen van Hooveriii (in mensentaal Hoover 3). Initieel was het puur een project van Bert Hoover (Jesus Sons, Mind Meld), ook live. Echt tevreden was Hoover daar nooit mee, dus stilletjes aan, beetje bij beetje, verzamelde hij een band rond zich, die uitgroeide tot een geoliede machine.

Op Water For The Frogs (2021) klonk de band nog als een psychjamband, net als frequent op hun eerdere albums. Opvolger A Round Of Applause (2022) zette een andere koers in, eentje die nu en dan op eerder werk viel te ontwaren maar dat op die plaat van vorig jaar echt tot volle wasdom kwam. De betere psychpop dus. Leuke deuntjes, goede stem, quasi perfect popgevoel zonder het psychedelische dat op alle eerdere platen uitdrukkelijk aanwezig was, uit het oog te verliezen.

Op het nieuwe album Pointe lijkt de band het nog wat rustiger aan te doen. De nadruk ligt alsmaar meer op de melodie, op de schoonheid van psychedelische popliedjes. Zo nu en dan mogen de gitaren nog eens scheuren maar beperkt. Hoover heeft het er een beetje mee gehad en verlegt liever zijn focus. Evolueren van album tot album, de blik verruimen en de boel weer anders aanpakken. Daar kunnen we alleen maar verheugd over zijn.

Afsluiter Dreaming, met gastzangeres Anna Wallace, die eerder al opener See van het album A Round Of Applause van haar hemelse zang mocht voorzien, is een soort futuristische shoegazefolk dat ons al doet uitkijken naar de volgende plaat. Hooveriii kondigt namelijk wel eens de insteek van een volgende plaat aan via één van de nummers.

Het gros van de liedjes zijn ietwat dromerige, heel goed in elkaar stekende, psychedelisch aandoende popliedjes waarin zowel met zang en instrumenten wordt geëxperimenteerd in een poging om het popgevoel zo goed mogelijk te benaderen. The Ship That I Sail vormt daarop ietwat een uitzondering, en niet alleen omdat het nummer, iets meer dan negen minuten, heel wat langer duurt dan de overige liedjes. Het is namelijk een ware trip die heel goed laat horen dat Hooveriii heel wat in zijn mars heeft. Een krauty psychrocktrip is het geworden, die de diversiteit van de plaat extra in de verf zet.

BandcampFacebookInstagram