Home ReviewsAlbum Reviews HIJAZ + Strings (Zephyrus Records)

HIJAZ + Strings (Zephyrus Records)

Sinds 2006 vermengen Niko Deman en Moufadhel Adoum Arabische muziek met jazz onder de naam Hijaz. Door de jaren heen is het duo uitgegroeid tot een kwartet met Ben Faes op bas en Chryster Aerts op drums en percussie. Voor de nieuwe plaat + Strings kreeg het gezelschap nog extra ondersteuning, zoals de titel doet vermoeden, door strijkers. Jeroen Baert vult de eclectische composities aan met viool, Seraphine Stagier met cello en Karel Coninx met altviool. Alle drie maken ze deel uit van Sun Sun Sun.

© Hijaz

Het resultaat is dat we niet enkel een samensmelting krijgen van Arabische muziek en jazz, maar dat er ook nog klassieke elementen in de stukken worden toegevoegd. Maar daar blijft het niet bij: op deze plaat spelen de muzikanten nog met andere genres en zo wordt het een magische smeltkroes. Elke compositie sleept ons van de ene kant naar de andere met verrassende wendingen en bijzondere invalshoeken die je nooit had kunnen verwachten.

Tideland begint rustig maar daarna krijgen we een gedreven, boeiende compositie met aanstekelijke tempowissels. Een genrelabel op deze prachtige track kleven zou belachelijk zijn. Wat Hijaz hier doet is uniek en intrigerend. We gaan verder op de Hijaz-avonturentocht met NY Groove dat begint als een jazzy klassieke compositie die wat later veel dieper gaat met zijn Arabische en jazzy grooves. Jerba wordt opnieuw prachtig opgebouwd tot een meeslepende compositie waarin we van de ene verbazing in de andere vallen.

Georgina is vooral gebouwd op Arabische vibes door het gebruik van de Adhoums oed die subliem worden aangevuld door de lyrische pianopartijen van Deman. Een gedreven clash tussen Balkan en klezmer krijgen we op Drunken Greek. Bij Radio Tunis worden de Arabische invloeden gecombineerd met een monotone jazz groove, het resultaat is een heel sensuele compositie. Bij Chemsi gaat het er veel gedrevener aan toe, dankzij de vurige percussie, strijkers en piano die een gedreven basis leggen voor de oed.

Sun Or No Sun is de afsluiter van deze boeiende plaat en misschien de meest ingetogen compositie van de hele langspeler maar toch gebeurt er zoveel in dankzij de rijke arrangementen en de afwisselende ritmes.

Hijaz + Strings is een hele mooie combinatie waarbij we het gevoel hebben dat het de band nog completer maakt en nog avontuurlijker. Hopelijk krijgt deze samenwerking nog een vervolg.