Home ReviewsAlbum Reviews HIGH HI – Firepool (Caroline Benelux).

HIGH HI – Firepool (Caroline Benelux).

by Luminous Dash

Lijd jij soms ook onder nostalgie naar de late jaren 70 en beginjaren 80? Niet die van The Iron Lady, fluogele beenwarmers, geföhnde nektapijtjes of The Dolly Dots maar die unieke tijdsperiode met fantastische muziek. Let wel, de Dots en soortgenoten hebben uiteraard ook een stempel gedrukt op de recente muziekgeschiedenis. Meer bepaald door het retrospectieve begrip foute muziek te creëren, ze verdienen dan ook alle bedenkelijke lof daarvoor. Maar we hebben het hier over de generatie van baanbrekende, steengoede artiesten als pakweg The Cure, Blondie en Joy Division.

(c) : Caroline Benelux

Dat heerlijk nostalgisch gevoel bekroop ons geregeld bij het beluisteren van Firepool, het nieuwe album van High Hi. Het retro gevoel mét smaak, weet je wel? Openingstrack Daggers illustreert dat gevoel ten voeten uit. Maar vergis je niet, het gaat hier niet om belegen of bestofte muziek want naaste een nostalgische vibe biedt het nieuwe album ook een eigentijdse sound, gedragen door de contrastrijke en complementaire stemgeluiden van Anne-Sophie Ooghe en Didi Gonzalez.

Nummers Overpower en Border illustreren dat ten volle. Firepool, de titeltrack van het album, heeft alles om een hit te worden: toegankelijk, catchy en met een hoog meezinggehalte. Ook Commuter mag wat ons betreft op menig populaire nationale radiozender grijsgedraaid worden.

Het album staat vol korte nummers, van behoorlijk tot bijzonder genietbaar. Wij werden er zowaar licht euforisch van, wat een fijne plaat is dit! Wij zijn dan ook reuze benieuwd of het prima studiowerk van Daan Schepers, gekend als muzikant van o.a. Warhola en Bazart, live even goed overeind blijft. Op 2 april volgt de lakmoesproef in de AB, een dag later in Trix.

Jeroen De Weder