Home ReviewsAlbum Reviews HAND HABITS – Fun House (Saddle Creek/N.E.W.S.)

HAND HABITS – Fun House (Saddle Creek/N.E.W.S.)

Sommige muzikanten staan op het podium vaak in de schaduw van andere artiesten maar schrijven zelf geweldige songs. In het geval van Meg Duffy is dat zeker ook het geval. Meg speelt gitaar bij Kevin Morby en brengt sinds 2012 eigen nummers uit onder de naam Hand Habits. Fun House is officieel Megs tweede album (maar op Bandcamp staan nog meer releases) en is de meest ambitieuze langspeler tot nu toe. De vorige platen waren meer dromerige lo-fi die in de buurt komen van Beach House.

© Hand Habits

Duffy legde de productie van de nieuwe Hand Habits in handen van singer-songwriter Sasami Ashworth (Sasami) en Kyle Thomas (beter bekend als King Tuff) die instond voor de mix. Daarnaast overtuigde Duffy Mike Hadreas aka Perfume Genius, om mee te zingen op het bloedmooie Just To Hear You. Blijkbaar werden kosten nog moeite gespaard om van deze nieuwe Hand Habits een succesverhaal te maken.

Het album was niet bedoeld als een reactie op de corona-epidemie, maar doordat het leven stil lag kon Duffy een pauze inlassen in het drukke leven (na vijf jaar aan een stuk touren). Meg nam hun eigen leven onder de loep en daar zijn dan de songs van Fun House uit ontstaan. Duffy gaat de donkere thema’s niet uit de weg en zingt over trauma’s uit de kindertijd en over verlies. Toch is het geen donker album geworden, in tegendeel.

Het album staat vol wondermooie, pure singer-songwriter songs die soms een zeker Fleetwood Mac gehalte hebben, maar die ook flirten met elektronica. Er staan ook vrolijke synthpop songs op deze langspeler.

Meg Duffy levert met Fun House wederom een prachtige plaat af waar hun zeker niet meer voor in de schaduw moet gaan staan. Duffy verdient absoluut een plaats in de spotlights.