Home ReviewsAlbum Reviews H U G S + THE INSECT SOLDIERS OF THE SKY – HUGS OF THE SKY (Eigen Beheer).

H U G S + THE INSECT SOLDIERS OF THE SKY – HUGS OF THE SKY (Eigen Beheer).

by Wout Meganck

Hugs of the Sky is de naam van een split album van twee limburgse bands. Enerzijds The Insect Soldiers Of the Sky (super bandnaam!) -afgekort TISOTS en anderzijds H U G S. TISOTS  is een piepjonge band wiens leden in verschillende concours al eervolle vermeldingen kregen (3 Limbomania-selecties, 3 Humo’s Rock Rally selecties waaronder 2 halve finales). Ze brengen iets dat luistert naar de omschrijving “psychedelica meets stonerrock gebracht met synthesizers”. HUGS is een collectief dat naar eigen zeggen “deep and spacy post-psychedelica” brengt.  Ook HUGS was al eens 3e bij Limbomania.

Als je twee bands samenbrengt die kwalitatieve psychedelische muziek maken verwacht je zeer weirde muziek, maar na het luisteren van Hugs in the Sky viel dat wat ons betreft  heel goed mee. Psychedelica jawel en chaos zeer zeker maar eigenlijk ook gewoon heel fijne luistermuziek vol psychedelische elementen zoals bij Hawkwind.

Er zit vanalles wat in opener Cronenspiel Masks lijkt te starten als een ingetogen monoloog op hoge tonen maar na 4 minuten is er een uitbarsting  in een storm van stonergitaren. Nét als we dreigen te verdrinken  in die gitaren komt er toch nog even een rustpunt waarbij we even naar adem mogen happen. Maar zodra dat gebeurd is zijn de ronkende gitaren terug. Protein Sherbet dompelt ons instant onder in een Hawkwind-achtige gitaarsaus mét opstijgende ufo’s hier en daar. Ongetwijfeld een muziekje om een moshpit van jewelste te creëren. Totaal onverwacht lijkt het wel alsof er ook iemand een dwarsfluit aan het spelen is.

Spilling/Spinning klinkt opnieuw helemaal anders. Het klinkt als iets van van de hand van Pulp maar wel met veel zwaardere gitaren gemixt met synthesisers die uit de collectie van Jean-Michel Jarre zouden kunnen komen.Bij Reptilic Paranoid Systems moesten we even denken aan Blur maar dat is wellicht vooral omdat we koortsachtig op zoek waren om deze mix van stijlen en prikkels te beschrijven. Hoewel het heel erg druk en chaotisch aandoet heeft het geheel ook iets rustgevend.

Vehicles Of 2078 start zowaar met beats- maar weer zijn we op het verkeerde been gezet want wat volgt is iets wat een straatgevecht lijkt te zijn tussen Britpop, stonerrock en elektro. Het gevecht lijkt beslecht te worden in het voordeel van de stonerrock maar er is toch sprake van een kruisbestuiving tussen alle voorgenoemde stijlen.De Feel Good Shit Machine dekt helemaal de lading van die song. Het lijkt alsof Status Quo hun gitaren heeft vervangen door keyboards. We konden ons maar net bedwingen om die luchtgitaar niet boven te halen en mee te zingen over de muggen en de krekels …

Dat TISOTS  iets met insecten hebben blijkt nogmaals uit de afsluiter Maya The Bee. Het nummer deed ons instant terugdenken aan Chasing a Bee van Mercury Rev want net als in dat nummer horen we zelfs de bijtjes zoemen tegen een geluidsbehang van vreemd gestemde gitaren.

Wij beluisterden deze Hugs In The Sky via een Youtube filmpje dat alles-samen 32 minuten duurt. Aanvankelijk was het ons helemaal ontgaan dat er 6 verschillende nummers zijn. Het lijkt een langgerekte chaotische trip die op een vreemde manier zelfs homogeen klinkt. Het voornemen is dit ook live te brengen met 2 bands. Dat wordt een hoop volk op het podium maar zal ongetwijfeld wel de moeite zijn om te zien.

Leuk idee zo een split album . Vaak zijn die dingen ook gelimiteerd in exemplaren en zijn het dus hebbedingetjes voor ultra-fans, zeker als het gaat over bands die ondertussen bekendheid verwerven. Misschien is dit split -album  van HUGS én of The Insect Soldiers of the Sky ook wel zo een leven beschoren – we hopen het voor hen.

Hugs of The Sky staat op 23/2 in The Kinky star

Facebook The insect Soldiers Of The Sky