Home ReviewsAlbum Reviews GUTTURAL DISEASE – The Foreseen Deadline (Brutal Mind)

GUTTURAL DISEASE – The Foreseen Deadline (Brutal Mind)

by Serge Timmers

We hebben weer een blik ranzige deathmetal opgetrokken, eentje dat ruikt naar rottende ingewanden en ongedefinieerde lichaamsvochten. Dat was natuurlijk te verwachten met een bandnaam als Guttural Disease en bandfoto’s waarbij de leden t-shirts dragen van Origin, Dying Fetus, Cannibal Corpse en Suffocation. Wat misschien wel verrassend is, is dat we hier te maken hebben met een band uit Indonesië. Dat deel van Azië wordt al eens over het hoofd gezien door de liefhebbers van extreme muziek. Onterecht, trouwens. Daar is even goede kwaliteit te vinden als in ons eigen landje. Wist je trouwens dat de president van Indonesië, Joko Widodo, een grote Napalm Death fan is?

Wat ook een beetje bizar is: Guttural Disease werd elf jaar geleden opgericht maar komt pas nu met hun debuut. En wat voor een debuut. The Foreseen Deadline is een wurggreep van riffs, blast-beats, diep gegrom, varkensgekweel en intensiteit. Het is een mengeling van deathmetal en grindcore die tot in het kleinste detail is uitgewerkt. Het tempo is verstikkend, met genoeg tempowisselingen om het boeiend te houden. De opnamekwaliteit is nagenoeg perfect en elk bandlid perst het uiterste uit zijn instrument. Dat resulteert in verschroeiende nummers als Sancaka, Periodical Torment en de moordende titeltrack The Foreseen Deadline.

Uiteraard is dit album enkel aan te raden voor de doorwinterde deathmetalfan. Als je pas, via Stranger Things, Metallica hebt ontdekt, dan kan je best nog wat meer ervaring opdoen alvorens je in deze muzikale beerput te werpen. Daarentegen, als de eerder genoemde bands je doen trillen van plezier, dan hoort Guttural Disease thuis in je platenkast. Daar kan geen twijfel over bestaan. De president van Indonesië mag trots zijn op zijn nieuwste extreme exportproduct.

BandcampFacebook