Home ReviewsAlbum Reviews GUILHERME RODRIGUES / JORGE NUNO / HERNANI FAUSTINO / FELICE FURIOSO – Lusco-fusco (MultiKulti Project)

GUILHERME RODRIGUES / JORGE NUNO / HERNANI FAUSTINO / FELICE FURIOSO – Lusco-fusco (MultiKulti Project)

Op 16 december 2022 stapten Guilherme Rodrigues (saxofoon), Jorge Nuno (gitaar), Hernâni Faustino (contrabas) en Felice Furioso (drums en percussie) de Namouche Studios in Lissabon binnen om er samen aan een album te werken. Alle vier zijn ze gerenommeerde muzikanten binnen de impro- en freejazz in Portugal. Het is dan ook een beetje raar dat veel van dit soort werk uit Portugal (en Spanje) op een Pools label verschijnt, maar ach, als het maar een plek vindt om onze oren te bereiken.

Het kwartet moet initieel nog wat wennen aan de bezetting en aan elkaars vaardigheden, waardoor het album nogal traag uit de startblokken kruipt. De vier tasten als het ware elkaars kunnen een beetje af in Elefante. En dan weten ze genoeg.

Het kwartet speelde eerder al een paar keer samen, waaronder een keer live, alvorens deze opnames werden gemaakt. Die waren best uitdagend want de studio, waar ze uiteindelijk maar een klein gedeelte van konden gebruiken, was twee dagen voordien helemaal ondergelopen. Het water was nog niet allemaal verdwenen, wat voor een heel andere akoestiek zorgt dan de muzikanten gewend waren.

Ook als luisteraar is het even wennen want eenmaal de muzikanten hun initiële aftasten hebben voltooid, is het vol aan de bak van alle vier, elk apart of lekker met zijn allen door elkaar. Uiteraard trekt de saxofoon, puur door zijn geluid, veel aandacht naar zich toe. Anders gaan luisteren leert namelijk al snel dat het Faustino en Nuno, respectievelijk contrabas en gitaar, die het geheel overeind houden en het spelplezier van de rest de hoogte in duwen.

Beiden klinken behoorlijk virtuoos, waardoor de drums, en meermaals ook de sax, naar de achtergrond worden verschoven. Dat is meer dan fijn, want heel dikwijls in dit soort bezettingen zijn dit namelijk net de instrumenten die ondersteunend werken en minder op de voorgrond treden.

Free jazz voor gevorderden dus maar dan net even anders.

BANDCAMP