Home ReviewsAlbum Reviews GHOST MARROW – earth + death (The Garrote)

GHOST MARROW – earth + death (The Garrote)

Net nu men de jaarlijstjes aan het uitrollen is krijgen we toch nog enkele dikke aanraders tegen onze neus geduwd. Neem nu Ghost Marrow die met haar derde album earth + death een intense etherische ambientplaat aflevert. De Amerikaanse multi-instrumentalist Aurielle Zeitler sleurt ons (verrassend) mee in een duister getint gebied waar ze zich ten volle stort in een creatieve explosie van warme synthesizers, gitaar, effecten en merkwaardige vocale structuren.

Zeitler beschrijft haar nieuwste werkje als een reflectie op de elegantie en brutaliteit van het leven. earth + death is een zwaar emotioneel geladen collage van sferen geworden die bewonderenswaardig de oorsprong vindt in zestig improvisatiestukken. Zeitler voegde heel wat extra laagjes toe aan haar vrije geluidsuitspattingen en kwam zo tot een prachtig pallet van klanklandschappen. Met drones, vervormde gitaar, soundscapes, gitaarambient, raadselachtige vocalen afgewisseld met af en toe wat gegrom en geknor worden we toch met gemak enkele keren van de hemel naar de hel begeleid.

earth + death knaagt aan de ziel en hecht zich subtiel vast als een onderhuidse tatoeage waardoor het emotionele contact met de muziek toch een tijdje blijft nagalmen.

Qua atmosfeer kunnen we dit fantastische werkje een beetje vergelijken met etherische acts zoals This Mortal Coil, Cranes en de stem van de Poolse zangeres Antonina Nowacka gedrenkt in de kosmische Vidna Obmana en Steve Roach resonanties met klein snuifje Chelsea Wolfe (waarbij Zeitler leadgitarist was tijdens de Abyss-album tour). We kunnen nog maar één ding melden, gewoon verplichte kost voor iedereen die houdt van vocaal ondersteunde ethereal ambient, drone en darkwave.

BANDCAMP ALBUM / BANDCAMP THE GARROTE / INSTAGRAM