Home Reviews GGU:LL – Ex Est (Consouling Sounds)

GGU:LL – Ex Est (Consouling Sounds)

by Serge Timmers

Het Gentse Consouling Sounds smijt een plaat van het Tilburgse GGU:LL op de markt. En dat komt aan, wees daar maar zeker van. Onze noorderburen weten immers ontzettend goed hun mannetje te staan in elk extreem genre. Daar vormt GGU:LL geen uitzondering op.

De band kwam in 2009 uit de modder gekropen. Een klein jaar later was er de demo Man Dies When He Wants To, gevolgd door de ep Waan:Hoon in 2014. In 2016 kwam het eerste album uit, genaamd Dwaling. Deze plaat zette GGU:LL meteen op de kaart, geholpen door verpletterende live-shows. Nu laten ze Ex Est los, een ranzige en bloederige blackened doom plaat die geen spaander heel laat van de luisteraar.

Ex Est bestaat uit zes heavy doom tracks, voorafgegaan door de noisy intro Raupe. Falter slaat al een eerste keer ongenadig toe maar het is het geniale Enkel Achterland dat het eerste echte hoogtepunt vormt op deze plaat. Met scheurende gitaren, beukende drums en haast onmenselijk geschreeuw rukt het beest dat GGU:LL heet zich los. Het geluid is intens, kil en vernietigend. Het heeft iets van depressive black metal maar dan gemengd met sludge doom en een droefgeestig wereldbeeld.

Samt al-ras volgt met een log tempo en met een loodzware atmosfeer. Hier is het al funeral doom dat de klok slaat. Mensen die graag in het gezelschap van Esoteric, Ahab of Until Death Overtakes Me vertoeven, hebben aan deze track een lekkere kluif. GGU:LL gaat maar al te graag door op dat elan, wat nog eens dik twintig minuten muzikale treurnis oplevert. Hoisting Ruined Sails pakt het een tikkeltje melodieuzer aan terwijl afsluiter Voertuig der Verlorenen enkel tevreden lijkt te zijn met totale vernietiging.

Met Ex Est levert GGU:LL dus een dijk van een plaat af, eentje die elke doomfan kan bekoren. Dat deze plaat gepromoot zal worden met brute, intense live-shows valt niet te betwijfelen. Onze noorderburen leggen de lat hiermee wel erg hoog.

Consouling Sounds / Bandcamp / Facebook / Instagram