Home ReviewsAlbum Reviews GEPPETTO & THE WHALES – Tall Leaves (PIAS).

GEPPETTO & THE WHALES – Tall Leaves (PIAS).

Het Kempische zestal Geppetto & The Whales maakte in 2010 een droomstart met hun gesmaakte deelnames aan Humo’s Rock Rally in 2010 en later nog eens in 2012. Ze werden zelfs genomineerd voor een MIA! Hoewel de band steeds erg goede kritieken kreeg, kwam de grote doorbraak, zoals bij zovele Belgische topbands, er echter nooit. Ook niet met de release van hun eerste full cd Heads of Woein 2014.

De band zette vervolgens een stapje terug en werkte gedurende vier jaar in stilte aan de opvolger van hun debuut-album. Ze verbleven hiervoor zelfs een maand in Wisconsin in de Verenigde Staten! Nu laten ze een nieuwe single van hun tweede album op de wereld los. Na I Know Who You Wereen Rites Of Passage is dit de derde single uit Passages dat in januari 2019 zal verschijnen.

Met Tall Leaves leveren ze een prachtig kunstwerkje af dat zo internationaal klinkt dat je nauwelijks kan geloven dat dit Belgisch is. Het nummer begint intiem en contemplatief. Het verplicht je bijna om even te stoppen met waar je mee bezig bent en te luisteren. Eens het refrein losbarst, ben je definitief verloren. Het contrast tussen de langzame zang en de weidse muzikale soundscape enerzijds en de syncoperende drums anderzijds, zorgen voor een boeiend spanningsveld. Het gebruik van ritme wijzigingen en het op- en terug afbouwen van het instrumentarium, zorgen voor een dynamiek die je doet smullen van elke seconde van dit nummer. Tegen het einde van Tall leaves moesten we zelfs even aan Porcupine Tree denken.

Als we al één kritiek mogen geven dan is het dat het nummer met zijn 3’19” eigenlijk veel te kort is en dat bedoelen we redelijk letterlijk. Het lijkt wel alsof iemand in de studio voortijdig de master volumeknop dicht draait terwijl de band nog wel even doorspeelt!

Op basis van dit prachtige Tall leaves kunnen we alleen maar hopen dat Geppetto & The Whales er met Passages deze keer wel in slaagt om door te breken. Al is dat in een land als België waar zo ongelooflijk veel muzikaal talent rondloopt, geen evidentie.