Home ReviewsAlbum Reviews FRAYHM – Embrace (Eigen Beheer)

FRAYHM – Embrace (Eigen Beheer)

by Nicolas Van Belle

Embrace is de nieuwe ep van FRAYHM. Nog niet zo lang geleden konden wij hun eerste single Heart; Feelingly horen. Wij zijn alvast heel blij dat dit bescheiden stukje muziek het licht kwam en zich vermenigvuldigde tot een ep. Samen goed voor 22 minuten pure, oprechte en integere muziek. FRAYHM schreef over zijn Embrace dat dit zijn meest gemeende muzikale werk was tot nu toe. Sommige nummers zagen het daglicht toen hij nog in Nederland en Noorwegen studeerde. Anderen toen hij terugkwam van Nieuw-Zeeland. Daarnaast benadrukte hij dat het emotionele proces van het maken van Embrace veel tijd kostte en dat doorheen de eindeloze ontwikkelingen van opzoek zijn naar meer skill en craftmanship, hij zichzelf onlosmakelijk in zijn eigen werk herkent.

Embrace is een plaats waar rede en droom opnieuw samenkomen en waar altijd plaats is voor schoonheid en sereniteit. De muziek heeft veel te maken met in verbinding staan met jezelf en met moed en sterkte te vinden om te zijn wie we willen zijn. Dat was al hoorbaar op Heart;Feelingly maar in deze ep legt het er vingerdik op.

Het prachtige aan Embrace is dat het ons de weg wilt tonen maar tevens laat zien wat de laatste zes jaar voor FRAYHM inhielden. Dit schept een heel persoonlijke band tijdens het beluisteren. Die openheid en ontvankelijkheid geven een moedig gevoel, dat we niet verlegen moeten zijn of terugdeinzen om te zijn wie we willen zijn. En het is deze persoonlijke boodschap die Embrace van het begin tot einde, elke seconde, onderstreept. Een hartverwarmend idee in tijden van social distancing.

Embrace is een kleine grootse parel die absoluut het beluisteren waard is. De nummers volgen elkaar heel mooi op en zijn onderling evenwichtig opgebouwd. Doorheen Embrace krijg je een genuanceerd schouwspel waarin FRAYHM akoestische- met elektronische klanken afwisselt en combineert. Er zit veel in deze muziek die aan zoveel meer doet denken en je daardoor de kans geeft weg te dromen. Toch is het de muziek die je de weg toont en niet andersom. Er is een ruime afwisseling aan instrumentatie, speelsheid, sereniteit en creativiteit waardoor je de muziek moeilijk kan classificeren. Je kan invloeden horen maar ze benoemen draagt niet bij aan de omschrijving van het intrinsieke karakter van Embrace. Dat zorgt uiteraard voor een klein dilemma bij de beschrijving van deze muziek. Deels omdat er veel vertrouwd klinkt maar ook dat er nog zoveel meer te ontdekken valt. Het is net de verbeelding van FRAYHM die alles zorgvuldig samen heeft gebracht op Embrace en ons laat luisteren, meezweven langs de voetstappen van diens verhaal.

Volledig ter beschikking op bandcamp: https://frayhm.bandcamp.com/