Home ReviewsAlbum Reviews FRANS DE WAARD, RICHARD YOUNGS, PETER JOHAN NYLAND – Onder/Stroom (Moving Furniture Records).

FRANS DE WAARD, RICHARD YOUNGS, PETER JOHAN NYLAND – Onder/Stroom (Moving Furniture Records).

by Patrick Bruneel

De titel van deze plaat, Onder/Stroom, verwijst naar een serie genaamd Zonder/Stroomt in Extrapool, Nijmegen waarbij geen stroom werd gebruikt. Niets van elektriciteit werd tijdens die sessies gebruikt. Geen lampen, geen versterkers, geen koelkast. Unplugged tot in het extreme.

Na een optreden van Richard Youngs in deze serie besloot het trio om dan eens net het omgekeerde te doen en alle stroom die te gebruiken viel ook effectief aan te wenden. Ze besloten alle synthesizers, keyboards en elektronica die ze konden vinden, te verzamelen en er een dag mee aan de slag te gaan. Uit die opnames werden fragmenten geselecteerd die nadien werden gemixt of geremixt

Het resultaat daarvan is op dit tot driehonderd exemplaren gelimiteerde album terug te vinden.

De drie protagonisten zijn binnen het wereldje van drones, ambient en experimentele muziek niet van de minste Hollanders (en een Brit). Frans De Waard is de émincence grise die sinds 1984 een niet te overziene berg releases heeft uitgebracht onder namen als Kapotte Muziek, Beequeen, Goem, Zebra, Freiband, Shifts, Modelbau. Peter Johan Nÿland kennen we van Distel, Hädewych, Norn en samenwerkingen met Dead Neanderthals en Trepaneringsritualen.

De Brit Richard Youngs is een geschoold pianist, gitarist en zanger die in heel wat projecten actief is. Hij werkte eerder met belangrijke vernieuwers als Neil Campbell, Matthew Bower, Brian Lavelle, Makoto Kawabata (Acid Mothers Temple) en Steve Todd. Zijn soloreleases tellen inmiddels een hoger cijfer dan zijn eigen leeftijd (de man werd geboren in 1966).

Een dergelijk trio en een mindere release is dan ook quasi onmogelijk. Veelzeggende titels als fpr_i_fp_edit_EQed en fpr_v geven al aan dat het trio zich goed heeft laten gaan. Sommigen zullen in deze muziek vooral denken aan mensen die natte vingers in een stopcontact stoppen of zomaar wat klanken voortbrengen en die laten loopen tot het een drone wordt. Wie iets meer moeite doet hoort heerlijke avant-garde elektronica vol subtiele geluiden die open staan voor remixen.

Dat doen ze dan ook gewoon zelf natuurlijk. Na de acht reguliere fragmenten geluidskunst gaan zowel Norn, Richard Youngs en Freiband (één van de vele aliassen van De Waard) aan de slag met verbazingwekkende resultaten. Zo worden de reguliere stukken een soort opstapje naar wat de nummers uiteindelijk kunnen worden: indrukwekkende gefragmenteerde lappen elektronische spielerei.

movingfurniturerecords.bandcamp.com