Home ReviewsAlbum Reviews FEAR FALLS BURNING – Function Collapse (Consouling Sounds).

FEAR FALLS BURNING – Function Collapse (Consouling Sounds).

by Bert Wynsberghe

De Belg Dirk Serries maakt al meer dan dertig jaar furore in de wereld van de drone en minimalistische muziek. Onder de naam Fear Falls Burning verlegt hij sinds 2005 de grenzen van hoe een gitaar kan klinken. De muziek die hij componeert kun je zien als een vorm van meditatie waarin hij op zoek gaat naar muzikale zuiverheid en ingehouden kracht. Fear Falls Burning stond op de planken van gerenommeerde festivals als Incubate en Roadburn en ging o.a. met Cult Of Luna op toer door Europa.

Voor het nieuwe album Function Collapse lijfde Serries drummer Tim Bertilsson en tenorsaxophonist Colin Webster in. Deze bijzondere bezetting, in combinatie met een gezonde portie avontuurlijke studiotechnieken, zorgt ervoor dat Fear Falls Burning zich onderscheidt binnen het groeiende aanbod dronemuziek.

Twee nummers telt deze release, Part One en Part Two. Part One opent zoemend en pulserend, als een levend organisme dat langzaam wakker wordt. Als golven op een kiezelstand komen en gaan de abstracte geluiden. Met iedere nieuwe golf worden elementen toegevoegd en zwelt het geheel verder aan. Zo verstrijken de minuten, tot na dertien en een halve minuut de drums en sax onverwacht het voortouw nemen. Verwacht hier geen traditionele blazerspartij, maar wel schreeuwen, janken, piepen. De track dooft daarna rustig uit en leidt ons naar Part Two.

Part Two opent opnieuw vibrerend, met laag zoemende klanktapijten. Wanneer de sax invalt, brengt die in tegenstelling tot in Part One dit keer wel melodie in het geheel. Ze lijkt in haar vrije expressie een triest verhaal te vertellen. Terwijl de feedback op de achtergrond met de minuut aan kracht en gewicht wint en de percussie steeds nadrukkelijker in beeld komt, verliest de saxofoon zich in een manische stroom van noten. In het slotstuk lijkt de sax het gevecht op te geven. De dreunende golven van gitaar en percussie krijgen nog even vrij spel, tot ook zij het voor bekeken houden.

Het zal vast al duidelijk zijn: Fear Falls Burning brengt geen nummers in de klassieke betekenis en al zeker geen vrolijke feestnummers. Function Collapse is een persoonlijk ervaring, een blik op een abstract schilderij, een wandeling door de ruïnes van wat eens een stad was, een expressie van complexiteit en eenvoud. Muziek door en voor mensen die niet bang zijn om grenzen te verleggen.