Home ReviewsAlbum Reviews FOUDRE! – Kami 神 (Gizeh).

FOUDRE! – Kami 神 (Gizeh).

Het Britse label Gizeh staat steevast garant voor intrigerende releases in het veld van drones, avant-garde, experimentele en elektronische muziek. Remmingen en begrenzingen kent labeleigenaar Richard Knox in zijn catalogus niet. Zo weet hij ons als nietsvermoedende luisteraar met de regelmaat van een klok behoorlijk te verrassen, zelfs als groot liefhebber van bovengenoemde genres.

Dat doet hij opnieuw met het vierde album van het kwartet Foudre!, dat bestaat uit Frédéric D. Oberland (Oiseaux-Tempête, Le Réveil des Tropiques, The Rustle Of The Stars, FareWell Poetry), Romain Barbot (Saåad), Grégory Buffier (Saåad, Autrenoir) en Paul Régimbeau (Mondkopf, Autrenoir, Extreme Precautions). Christine Ott, die op voorganger Earth (een soundtrack) nog meedeed, is deze keer niet van de partij.

Het als dronekwartet te boek staande Foudre! ging de uitdaging aan om in Toulouse het voorprogramma te verzorgen van de tiende verjaardag van de Franse superbe doommetalband Monarch! en er maar meteen een eerbetoon van te maken. Deze uitdaging zorgt ervoor dat het kwartet zijn ritueel getinte horizonten nog verder en breder maakt dan ze voordien al waren.

Een dreigend onweer opent de sessie, die vijf nummers beslaat die één geheel vormen. De sfeer is donkerder en dreigender dan voorheen. De diep grommende stem in Tsukuyomi bijvoorbeeld, geeft dat nummer wel een heel bevreemdende toets. De industrial aandoende bijgeluiden geven het nummer nog extra cachet en zullen de aanwezige metalheads behoorlijk hebben doen schrikken.

Foudre! draait er zijn dronehand niet voor om en haalt alles uit de kast om de luisteraar in zijn paganistische wereld binnen te trekken. Krautrocksynthesizers in Ame-no-Uzume leiden gestaag richting de meedogenloze afsluiter Hachiman. Een oerschreeuw doorspekt alsmaar meer de voortdonderende drones, die doen denken aan de hoogtepunten die ook Barst en Thisquietarmy in hun sets inbouwen.

Over een eerbetoon als dit kon Monarch! alleen maar dromen. Ooit doen ze het misschien ook eens omgekeerd.