Home ReviewsAlbum Reviews FLORIS VANHOOF – The Fluid Computer (KRAAK).

FLORIS VANHOOF – The Fluid Computer (KRAAK).

Met deze vinyl (en fotoboek) uitgave krijgen we een kijk op de hybride vorm van elektronische muziek en beeldende kunst die de Antwerpenaar Floris Vanhoof in elkaar knutselde. Projecties en geluidscreaties uit modulaire synthesizers staan centraal in zijn werk. De twee tracks op de The Fluid Computer zijn geconstrueerd met DIY-toestellen, veldopnames en tape-manipulatie.

Floris Vanhoof laat ons kennismaken met experimenterende klanken die doen denken aan dolgedraaide conversaties van artificiële intelligentie. De twee composities werden opgenomen over een periode van een zestal jaar (2012-2018). Kant A start met een grappige mix van gebliep en gegiechel om dan gedurende twintig minuten alle grenzen van de avant-garde elektronica af te tasten. De meerdere overlappende laagjes van herhalende geluiden deden ons denken aan een op hol geslagen kermisattractie uit een parallelle wereld.

De titel The Fluid Computer komt uit het boek The Pattern On The Stone van de Amerikaanse uitvinder en computerwetenschapper W. Daniel Hillis. Het schrijfsel gaat over computers waardoor water stroomt in plaats van elektronen. Deze vloeibare computer dient als bron van inspiratie voor het deconstrueren van de alomtegenwoordige algoritmische machine en een trigger voor het reïncarneren van vergeten technologieën. Een muze voor media-archeoloog Floris Vanhoof.

Kant B heeft een donkere input met industriële veldopnames en vervormde sonische velden. Floris Vanhoof laat met dit stukje waanzin zijn inspiratie van elektronische schakelingen uit de begindagen van de elektronische avant-garde muziek horen. Er schoten ons heel wat bekende namen door het hoofd zoals Luc Ferrari, Bülent Arel en later Steve Reich en John Cage.

Het boek kregen we niet te zien voor deze recensie, blijkbaar geven de foto’s samen met klanken een dubbele belichting aan de geluidscreaties. We hebben er het raden naar. The Fluid Computer is een trip doorheen de geschiedenis van de oer-elektronica gevuld met golven van analoge geluidstapijten die voor de avant-garde liefhebbers een interessante ontdekking kunnen zijn. Het hoofd koel houden bij het beluisteren van deze artistieke elektronische vaardigheden is aangeraden, zeker bij tropische temperaturen.

BANDCAMP / WEBSITE