Home ReviewsAlbum Reviews EMPUSAE – Mortusae III (Old Captain)

EMPUSAE – Mortusae III (Old Captain)

Empusae is een meester in het produceren van soundtracks met scherpe weerspiegelingen uit een onmetelijke duisternis. Nicolas Van Meirhaeghe die ook als Sal-Ocin bekend is, gaat met Mortusae III terug op zoek naar krachtige emotionele sferen die gevoed worden door dreigende rituele klankconstructies. De experimentele escapades van Empusae bevatten steeds gelaagde en obscure echo’s die tot diep in de bloedbanen blijven nazinderen.

Mortusae III is niet alleen een ontdekkingsreis naar de kwetsbare ziel van de mens maar ook een aangrijpende reflectie van de gezondheidsproblemen van onze talentvolle landgenoot. Van Meirhaeghe zorgt met zijn filmische composities voor subtiele regressieprikkelingen. Er worden dreigende elektronische weefsels geconstrueerd die zich laten begeleiden door ritueel gespekte ritmes. De eerste twee (lange) tracks op het album creëren betoverende en hallucinerende sferen waar men alleen maar in kan verdwalen.

Van Meirhaeghe tapt op Mortusae III uit verschillende stijlvaatjes en verwerk deze in fijne laagjes. Er worden natuurgeluiden en zachte vocale fragmenten in de rijke instrumentale schillen verwerkt waardoor de gecreëerde spanningsvelden wat getemperd worden. Naar het einde van het album toe wemelen er flarden melancholie en angstsignalen doorheen de verontrustende klanken. Het album eindigt met een eigen dark folk getinte versie van Uzupis, een track van de Engelse violist Matt Howden (SIEBEN).

Mortusae III is een sterke en mooie compilatie van de ep’s Lueur (2017), Œuvres Au Noir (2020), SHäk (2023) en Uzupis (SIEBEN geremixt 2018). Het prachtige artwork is van Christel Morvan (Nesisart). Het album is op cd met de bijhorende merchandise verkrijgbaar op de Bandcamp-pagina van het Oekraïense label Old Captain.

Facebook / Bandcamp