Home ReviewsAlbum Reviews ELEFANT – Bejahung (9000 Records).

ELEFANT – Bejahung (9000 Records).

by Bootsie Butsenzeller

Wham baaaam, Elefant lost z’n nieuwe plaat en na opener Ultra Plus Ultra die al meteen rake klappen uitdeelt middels een knoert van een groove, ravesynths, stevige gitaren en naar de normen van dit Gentse viertal best poppy vocalen, moeten we al naar adem happen. Rechtschreibe neemt orenschijnlijk in eerste instantie meteen een beetje gas terug met iets dat wat funky uit de hoek komt om na een paar maten de gitaren toch weer tot schredden te laten overgaan. Het eerste echte rustpunt komt er met Easy, dat z’n naam alle eer aandoet met een heerlijk kabbelend feedback gitaartje, wollige drums en een stonede baslijn.

(c) : 9000 Records

Diep grommende bassen op een downtempo groove en mooie zangharmonieën zijn ons deel in Water Always Flows Down, ook Stilleben situeert zich in die lagere regionen en dekt alweer de lading door instrumentaal te blijven. Arabische sferen kenmerken de titeltrack en het op een politiek statement lijkend My Race Race Is Better Than Your Race, wat enigzins verrassend is van een band die toch in de eerste plaats ongrijpbaar en behoorlijk geschift overkomt. Want zelfs een kort a capella niemandalletje als A Conversation In A Room is hen niet vreemd.

Elf tracks telt Bejahung en wederom valt op hoe er aan het geluid is gesleuteld tot in de kleinste details, zonder de totaliteit uit het oog te verliezen. Dus hoe maf ze bijwijlen ook mogen klinken, in onze oren leveren ze hier weer een prachtig staaltje coherente krautprogpunk af dat in ons land z’n gelijke niet kent.

De plaat wordt op 14 februari boven het doopvont gehouden in Charlatan in Gent en we voelen ze binnenkort ook graag eens aan de tand op deze website.