Home ReviewsAlbum Reviews EEND – Gistel (Eigen Beheer)

EEND – Gistel (Eigen Beheer)

by Bootsie Butsenzeller

Het olijk kwakende duo Eend, kwam twee jaar geleden al op onze underground radar piepen met hun debuut Eend Fights Boredom; jawél een Corona vervelingsplaatje dus. Maar die eend kreeg een staartje en hopla daar zijn ze weer met een nieuw DIY album.

Het is een eerbetoon aan een overleden vriend uit Gistel, dus trokken ze daar naartoe voor veldopnames die ze dan verwerkten in hun lo-fi tracks. De technologie zorgt er evenwel voor dat lo-fi al lang niet meer een twee of vier sporen cassette recorder betekent, maar gewoon simpelweg opnemen met een smartphone. Ook is het zeker geen donker album geworden, het bulkt van de humor en vaak hilarische samples, zoals de intro die ons van de plaatselijke toeristische dienst afkomstig lijkt of een man die uitlegt waarom hij eenden verkiest boven kippen (Lockdown).

Ondanks hun drang naar expressief experiment zijn hun liederen toch vaak behoorlijk aanstekelijk van aard. Met behulp van aftandse keyboards, drummachines, gitaar en melodische zangpartijen waggelen ze tussen vrolijke Casiopop (Apple Tree) Dreampop (Dreamers, Love Monkey) of indie(punk)rock die ook uit de pennen en gitaren van respectievelijk Robert Pollard, Lou Barlow en Gene & Dean Ween kan komen vloeien (Pronounce Me Dead, Joe Mellen, Selfmade Man, Ketchup). Niet toevallig bevatte hun debuut de song Baseball Boy (Song For R. Pollard).

Uiteraard mag een flinke dosis avant garde ook niet ontbreken in het eendennest en daar zorgen een gesamplede Woody Allen klarinet bedekt met een dikke laag ruis en noise voor in Woody, dat dan uiteraard blijkt te handelen over de dubbelzinnigheid tussen de genialiteit van zijn films en de beschuldigingen van verkrachting van zijn stiefdochter. Of dierengeluiden (uiteraard eenden én een hond) begeleid door een droefgeestig tokkelgitaartje en geneurie in Gistrumental.

Om maar te zeggen dat Eend nog steeds verveling bekampt op Gistel en niet enkel die van zichzelf maar ook van de argeloze luisteraar en dat siert hen, ook al hebben wij daar zelf nooit last van.

Binnenkort ook verkrijgbaar op cassette!

SpotifySoundcloudYouTubeFacebook