DVKES heeft zijn debuut uit. Een plaat die in je collectie moet als je wild bent van stevige indie uit die uit je boxen knalt. Geen geld want je moet met je lief naar de pizzeria? Geen nood, WasteMyRecords bracht Push Through uit aan midprice zodat het goedkoper dan een download wordt en wij interviewden zanger Joos Houwen.
Jullie debuut is net uit. Uiteraard is iedere band enorm trots op zijn nieuw werk, maar ik hoor vooral een plaat van een band die er staat, een band die volledig klaar is om het publiek in te palmen. Ik zou zeggen, stel jullie zelf voor en vertel waarom onze lezers absoluut moeten luisteren naar jullie debuut.
Wij zijn DVKES. Vier vrienden die samen op school hebben gezeten en een band begonnen zijn. Ik woon in Gent en Antoni, Maxim en Pieter-Jan wonen in Antwerpen. Zoals elke beginnende band hebben wij de Rock Rally en de provinciale concours gedaan. Een aantal jaar geleden hebben we onze eerste ep Let me go into the wild uitgebracht. Dat was voor ons een goede start. We hebben toen veel airplay gehad op Studio Brussel met De Afrekening enzo,… Maar nu staan we hier trots met ons debuut. We hebben de tijd genomen om na te denken waar we heen wilden. De nummers op de plaat zijn gelaagd. Het is een plaat geworden met songs die meteen aanspreken gecombineerd met experimentelere nummers. Nummers die gelaagd zijn waardoor er nieuwe klankelementen opduiken wanneer je die songs opnieuw hoort.
Om maar met de deur in huis te vallen, waarom moesten jullie per se DVKES heten als je het toch als Dukes moet uitspreken?Eerst was het inderdaad DUKES, maar er was al een Franse band die zo heette. We speelden eens in Trix met BRNS en iemand had na ons optreden een review geschreven over onze tweede plaat. Dat bleek toen om die Franse band te zijn. We hebben even gezocht naar iets compleet anders, maar we zijn uiteindelijk bij DVKES gebleven. We vinden het nog altijd leuk. Zeker omdat veel mensen niet weten hoe ze het moeten uitspreken en dat is soms erg grappig.
Jullie zitten bij een heleboel bands en eigenlijk allemaal verschillende stijlen. Klopt het dat we hier met muzikanten hebben te maken die lak hebben aan een hokjesmentaliteit?
Inderdaad, we spelen graag muziek en we houden ook van veel verschillende soort muziek. We proberen ons zelf altijd muzikaal uit te dagen, omdat spelplezier ook centraal staat bij ons. Dat leidt soms tot een mengsel van verschillende stijlen. Voor ons is dat DVKES (lacht). Het is niet zo dat wij ons willen profileren als een krautband of een popband,…
Het eerste wat ik dacht is dat dit een plaat is die op een enorm hoog volume moet worden gespeeld. Iedere song knalt uit je speakers, zit daar het werk van Mario Goosens voor iets tussen?
Mario Goossens zit daar zeker voor iets tussen. Hij heeft zijn stempel op de plaat gedrukt als producer. Het was een hele fijne samenwerking. Het was een interessante wisselwerking. Mario slaagde erin om ons zelf in vraag te stellen. Hij gaf ons advies, wij proberen die zaken uit. Soms werkte dat meteen, maar soms werkte dat totaal niet en moesten we opzoek naar een andere oplossing voor een nummer. Ik denk dat de plaat zo knalt door het soort nummers dat er op staan, maar ook omdat we alles live hebben opgenomen. Zo is DVKES op zijn best. We hebben de plaat opgenomen in een huis in Peer en het materiaal uit de Triggerfinger-studio overgebracht naar dat huis. Dat heeft dat knallen misschien ook veroorzaakt (lacht opnieuw).
Wat mij betreft staan er ook heel wat hitsingles op Push Through. Als jullie songs schrijven zijn jullie dan met de gedachte van de radio in je hoofd of gebeurt zoiets automatisch? De eerste single We Finally Pushed Through is daar een knap voorbeeld van. Hilarische video overigens, een mens zou bijna denken dat jullie een fetish hebben voor vrouwen uit de jaren 80 met een aerobicpakje aan!
Bedankt! Wij schrijven nooit met de radio in ons achterhoofd. Het ene nummer heeft al meer hitpotentieel dan een ander en dat gebeurt gewoon. Voor ons staat het nummer altijd centraal. Soms hoeft een nummer niet langer te zijn dan drrie minuten en een half. Soms smeekt een nummer voor een instrumentale outro of een experimentele jam. De video van We finally push through is gemaakt door Maxim (onze gitarist). Het repetitieve in het nummer en het tempo brengen hem altijd aan het dansen en dat heeft hem volgens mij geïnspireerd om die video te maken.
Naast het schrijven van indiehitsingles, zit er tevens wat experimentele werk in dat naar krautrock neigt (Put To Bed bijvoorbeeld). Jullie lijken wel door honderd stijlen beïnvloedt.
Het hangt af van nummer tot nummer. Sommige nummers hoeven en kunnen niet langer duren dan drie minuten en een half. Andere nummers zijn langer en experimenteler. Die nummers hebben ons tijdens de repetities geïnspireerd om te jammen en een ruimer verhaal te breien aan die songs. Dat spelplezier wilden we graag vastleggen op onze plaat en we wilden geen compromissen. Zoals ik al zei : We proberen ons zelf altijd muzikaal uit te dagen, omdat spelplezier ook centraal staat bij ons. Dat leidt soms tot een mengsel van verschillende stijlen. Voor ons is dat DVKES
Het is niet zo dat wij ons willen profileren als een krautband of een popband,…
DVKES is wat mij betreft alweer een pareltje in de Belgische indiescène, een scène waarmee het trouwens heel goed gaat. Wat vinden jullie er zelf van?
Bedankt! Het gaat zeker heel goed met de Belgische muziekscène. Zeker ook met de indiebands en de bands die samenwerken met independents. Dat heeft volgens mij veel verschillende redenen. België is een transitland en ook muzikaal. Er passeren hier veel bands en dat beïnvloedt ons. Die indiebands krijgen dan weer de vrijheid van hun label om te doen wat ze willen op artistiek vlak en dat leidt tot originaliteit en creativiteit zou ook zeggen. Zo moet muziek zijn!
De cultuurkraan wordt dichtgedraaid en toch zie je hoe bands daarop reageren. Jullie doen dat ook. De plaat werd uitgebracht op midprice zodat het wordt uitgebracht aan een prijs onder die van een download. Als stunt kan het wel tellen. Is dat niet ontzettend moeilijk om uit de kosten te geraken.?
Het idee om onze plaat uit te brengen aan midprice is er één van onze platenbaas (Yves Vaes). Wij vonden het een goed idee, want er worden altijd maar minder en minder platen verkocht. Zo’n stunt kan mensen overtuigen om een plaat te kopen. Het is inderdaad niet evident om uit de kosten te raken, maar gelukkig hebben wij wat subsidies gekregen van de Vlaamse overheid. Alle beetjes helpen!
Een plaat is meer dan muziek alleen, ik was tamelijk behoorlijk onder de indruk van het artwork van Nathalie Wijnen. Kun je daar iets meer over zeggen?
Wij zijn ook erg onder de indruk! Nathalie is ongelooflijk getalenteerd en wij waren direct verkocht toen we haar ontwerp zagen! Ze werkt ook samen met veel andere bands en voelt de muziek en de wens van de band erg goed aan. De boodschap van de plaat (doorzetten, hard werken, dromen, hopen en blijven geloven) wordt op een hele mooie manier weergegeven door het artwork.
Jullie spelen binnenkort heel wat shows. De plaat zelf klinkt alsof ik op een optreden sta, alles tot in de puntjes afgewerkt, maar het klinkt tevens rauw. Behalve de energie en de sfeer, is er een groot verschil tussen DVKES op plaat of op het podium?
Er zal natuurlijk altijd een verschil tussen live en plaat zijn, omdat een studio een steriele plek is. Van opnames wordt gezegd dat ze een momentopname zijn en dat ze altijd anders zouden klinken, maar op het podium is dat explicieter. Toch zijn er veel overeenkomsten tussen de plaat en hoe we live spelen. De plaat is namelijk live ingespeeld. Live is DVKES altijd nog iets meer, want daar doen we het uiteindelijk voor. De interactie met het publiek heb je nooit op plaat natuurlijk.
Wat is je favoriete plaat aller tijden en waarom?
Dit is moeiljk. Ik hou het op Definitely Maybe van Oasis, omdat dit een keigoede plaat is, maar ook omdat ik leerde gitaarspelen op die plaat.
Met wie zou je het niet erg vinden om 8 uur in een lift mee te zitten en wat zou je dan doen?
8uur is wel erg lang. De dalai lama voor een goede, inspirerende interessante babbel.