Home ReviewsAlbum Reviews DE SPOEL – Al Wat Goed Is (Eigen Beheer)

DE SPOEL – Al Wat Goed Is (Eigen Beheer)

by Luminous Dash

Enkele jaren geleden was er al een ep, en vanaf deze week mogen Tom Spoelders en zijn band De Spoel zich ook de trotse ouders van hun eerstgeboren album Al Wat Goed Is noemen. Fans van Antwerpse kleinkunst kunnen hun hart ophalen bij deze plaat met veel afwisseling, subtiele arrangementen, catchy refreinen en puike teksten. De Antwerpse tussentaal, soms wat aan de brave kant gezongen, moet je er bij nemen, maar dat maakt het net charmant, niet? En ook meester in de kleinkunst Bart Peeters schuilt in zowat elk nummer. Voor wie dit als muziek in de oren klinkt: ja, uw verwachtingen zullen worden ingelost, en misschien wel meer dan dat. Lees verder en koop de plaat.

Spoelders speelt niet zelden op subtiele, tedere en soms grappige wijze met de Nederlandse taal. We horen ‘ontoegankelijk als de Bredabaan’, ‘Niemand weet hoe ge quinoa spelt’, ‘peter pan-gedrag’, ‘een dag zoals een Motown-plaat’, ‘brouwen aan geluk’. Alle lof ook voor de diep poëtische mijmeringen in Op een Briefke. Muzikaal is het eveneens smullen, voor wie graag toegankelijke refreinen mee zingt, maar ook voor het geoefende oor. Er zijn de speelse riffs en weemoedige viool in In ’t Zwart, een pareltje. Meer dan eens krijgen we vrouwelijke backings, zo horen we Toms zus Sofie in de meer dan geslaagde cover van Zita Swoon: Hey, Watshadoing wordt Hoe Zou’t Met U Zijn. We zijn grote fan van het grappige upbeat protestliedje Geen Superheld, iets voor op de radio. Bij Ouwen Dag wordt geheel passend de mondharmonica bovengehaald en bij Winterlied krijgen we een schitterend samenspel van mandoline en viool. Verder horen we een contrabas, ukelele, drums en in Zonderdag zelfs een orgel. Meerdere liedjes zullen zich in je oor komen wurmen – probeer pakweg Fons daar maar eens uit te krijgen.

Niet alle songs zijn hoogvliegers, al is zeggen dat ze alle 12 iets te bieden hebben dan weer een understatement. Al Wat Goed Is is een nostalgische plaat voor de levensgenieter, vol teksten die met hun hoge herkenbaarheidsfactor verschillende keren een glimlach op je gezicht zullen toveren, een geslaagd debuut vol warme kleinkunstmeezingers voor zondagmorgen bij de koffiekoeken, of voor in de wagen, om onderweg naar Planckendael luidkeels mee te zingen – dat geven we je op een briefke.

GERT VANLERBERGHE