Home ReviewsAlbum Reviews DB/MZ – The Light To Come (Silken Tofu)

DB/MZ – The Light To Come (Silken Tofu)

Als muziek ook voor jou een auditief avontuur betekent, luister je maar best eens naar wat het Belgische Silken Tofu heeft te bieden. Toegegeven wie van vreemde muziekjes houdt die anders klinken, zal beslist al lang vertrouwd zijn met het label.

Een wat oudere release op Silken Tofu is The Light To Come van dB/Mz, wat een samenwerking is tussen de geluidsknutselaars Magnus Zetterberg (Manifesto) en David Bengtsson (IOK-1). Het zou een gerust een perfecte titel kunnen zijn voor een new-ageplaat van wereldverbeteraars, maar vanaf de eerste tonen bemerk je dat de twee je naar de duistere gangen van de dark ambient meenemen.

Van het zogezegde licht dat komen zal is amper sprake, wel van onheilspellende Cold Meat Industry-invloeden. Hoewel de plaat traag start, zeg maar een sinistere verwelkoming van wat komen zal, hoor je meer dan een zoveelste uitgesponnen track waarin niets gebeurt.

Noem het op je evenwicht komen, want een tiental minuten later wordt een inferno van diverse stijlen op je losgelaten, een geluidscollage die net als het binnenhoesje (niet voor publicatie vatbaar) een tikkeltje uitdagend is.  Eens de poorten van de hel zijn geopend (hoewel het op muzikaal vlak de hemel is) werken Zetterberg en Bengtsson in een opbouwende lijn, seconde na seconde wordt het intenser. De tracks hebben geen titel, wat het allemaal nog geheimzinniger maakt. Elektronische minimale klanken, het lijkt wel op getsjirp, maar ook dat is maar voor eventjes. Bij de vijfde track lijkt het net alsof je een lugubere machinekamer binnentreedt, het gevaar loert om elke hoek. De perfecte soundtrack van een niet te omschrijven angst.

Dit soort releases zijn natuurlijk gelimiteerd, The Light To Come is er eentje op 300 exemplaren en wordt op de Silken Tofu-site aangeraden aan fans voor Lustmord, Deathprod (het gewezen Motorpsycho-lid Helge Sten) en de tovenaar van de lage frequenties Thomas Köner.