Home ReviewsAlbum Reviews DAVID ALLRED – Driving Through the Aftermath of a Storm on a Clear Day (Dauw)

DAVID ALLRED – Driving Through the Aftermath of a Storm on a Clear Day (Dauw)

David Allred bracht begin 2021 op het Gentse Dauw-label een prachtige plaat (What The Fog) uit met de genre overschrijdende muzikant en producer Peter Broderick. Allred komt nu net voor de jaarwissel op de proppen met Driving Through The Aftermath Of A Storm On A Clear Day. Het album heeft als onderliggend thema de kalmte, en de uitdaging om deze te behouden in alle mogelijke situaties.

De Amerikaanse multi-instrumentalist experimenteert graag met ambientconstructies aangevuld met kabbelende folk adaptaties. De composities zijn opgebouwd rond melodieën die met een gedempte piano (felt piano) opgebouwd zijn. Allred maakt gebruik van heel wat instrumenten bij het construeren van zijn tracks. Desondanks het hanteren van strijkers, koperblazers, elektronisch gefluister, stemmen, synthesizers, gitaren en percussie blijft de muziek haar minimalistisch karakter behouden. Het album produceert een dromerig en melancholisch sfeertje waarbij helaas (naar ons gevoel) die typische Amerikaanse meligheid net iets te veel de bovenhand krijgt.

Het halfuurtje onderdompeling in ontspannende ambient georiënteerde klanken hebben echter een onverwachte zintuigprikkelende werking. Driving Through The Aftermath Of A Storm On A Clear Day is een rustgevend plaatje dat een bescheiden rust uitstraalt. De licht experimentele en abstracte toevoegsels remmen gelukkig de langwijlige signalen wat af. We gaan tijdens deze periode van vrede en goede wensen niet moeilijk doen over een ‘easy listening’ release die heel wat muziekliefhebbers zal kunnen bekoren. Allred preekt kalmte en hij doet dat met verve.